23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Organisationer: Ny havnelov skal begrænse havnes aktiviteter

Regeringens ambitioner om begrænse offentlige aktørers opgavetyveri bør indskrives direkte i havneloven, mener Danske Rederier og DI Transport

Med ønsket om at begrænse den offentlige sektors erhvervsaktiviteter lægger VLAK-regeringen en linje for, hvor man vil hen. Den linje bør man følge, når havneloven til efteråret skal gennemgå en modernisering.

Det mener flere organisationer, der håber, der fremover vil komme klare regler for konkurrencen mellem offentlige havne og private havnevirksomheder og rederier.

En af dem er Danske Rederier, hvor transportpolitisk chef Peter Olsen længe har efterlyst nye regler.

- Nu sender man et klart politisk signal om, at der ikke må være unfair konkurrence mellem det private og offentlige. Det håber vi bliver fulgt op, når man skal revidere havneloven. Vi håber lovgivningen fremover vil bidrage til at sikre, at der er klare spilleregler. Det har vi stået skulder mod skulder med andre organisationer for at få igennem, siger han.

Grandfather right
Peter Olsen nævner en højaktuel sag fra Vejle Havn som eksempel på unfair offentlig konkurrence. Her sendte havnen ulovligt slæbebåden ’Jeppe Jensen II’ til Horsens Havn for at løse en opgave. Det affødte protester og transportminister Ole Birk Olesen (LA) har siden slået fast, at Vejle Havn ikke havde annonceret aktiviteten og således ikke havde en ’grandfather right’ - en hævdvunden mulighed - til at udøve slæbebådsvirksomhed.

- Sager som den fra Vejle Havn er en af grundene til, at der bør være mere klare regler. Andre havne ville ikke som Vejle kunne købe en slæbebåd til bugsering, så det skal der kigges på, siger Peter Olsen.

Stigende tendens
Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, bakker op om, der er behov for at begrænse konkurrencen fra det offentlige.

- Man bør se på, hvad havnenes rolle skal være. Havnene skal sikre, at der er de rette forhold, men private havnevirksomheder skal ikke opleve, at de offentlige går løs på havnevirksomhedernes kunder med offentlige midler i ryggen. Derfor bør man føre regeringens tanker omkring unfair konkurrence over i arbejdet med havneloven, siger han.

Michael Svane vurderer, at problemet med unfair offentlig konkurrence de senere år har været stigende.

- Det er noget, vi får flere og flere meldinger om fra vores medlemmer, siger han.

Transportministeren nedsatte i foråret et ekspertudvalg, der skal se på, om den nuværende havnelov regulerer de offentligt ejede havnes struktur, aktivitet og organisationsform på en måde, der sikrer klarhed forvaltnings- og konkurrenceretligt. Udvalgets arbejde forventes afsluttet i tredje kvartal 2017.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web04