23948sdkhjf

2 LNG-spørgsmål til Ralph Juhl, teknisk chef i Hafnia Tankers

Som andre produkttankredere i spotmarkedet er Hafnia Tankers gået uden om LNG

Hvad skal der til for, at I evt. opgraderer skibe til LNG?

- Hvis Hafnia skal bruge LNG som fuel, skal der være et pålideligt netværk af bunkerfaciliteter - ikke nødvendigvis fuldt dækkende, men der skal være et netværk worldwide, der gør, at vi begrænser eller helst stopper nødvendigheden af at sejle på HFO/MDO fra tid til anden. I dag er det meget svært overhovedet at finde en bunkerlokation for LNG - og de få stationer, der er, kan i de fleste tilfælde slet ikke tage skibe af den størrelse, som Hafnia driver.

Vi skal også have klare udmeldinger fra havnene og myndighederne i de forskellige lande om, hvorledes de vil forholde sig til, at ikke gasfri tankskibe begynder at anløbe kajer og terminaler, der ikke er gearet til sikkerhedskravene for tankskibsanløb. Og ikke mindst hvilken pris et tankskib kan forvente at skulle betale for en bunkeroperation. Ydermere skal lovgivningen være helt klar omkring LNG som drivmiddel - LNG bunkering, kompetencer for søfolk etc. Rent kommercielt skal vi også finde ud af, hvordan de store olieselskaber vil håndtere, at vi begynder at anløbe deres terminaler med op til 4.000 m3 LNG om bord?

Hvilke problemer er der i øvrigt for Hafnia Tankers i overgangen til LNG?

- Hafnias ejede flåde består af 37 produkttankskibe i størrelserne Handy, MR og LR1. Alle skibene sejler i trampfart, hvilket gør, at der sejles uforudsigeligt og til mange havne uden for de gængse "hubs". Derfor er LNG-tilgængeligheden den største udfordring for Hafnia da det ikke giver økonomisk mening at bygge et skib, der med stor sandsynlighed vil have store perioder uden LNG-sejlads, da man bare øger OPEX og besætningens arbejdsbyrde - samt taber alle fordelene ved det renere brændstof.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11