Rederibosser: Besætningsløse skibe har lange udsigter
Autonome teknologier vil kunne reducere besætningernes størrelse med mellem 10 og 20 pct. frem mod 2030, vurderer en række danske rederidirektører - De har langt større forventningerne til digitaliseringens effekter på land
Sikkerhed
Ingen revolution
Digitaliseringen vil medføre langt større revolutioner til lands end til søs. Det vurderer en række rederidirektører, som har deltaget i en spørgeskemaundersøgelse udarbejdet af Danske Rederier. Ifølge vurderingerne fra de 27 direktører vil den meget omtalte teknologiske udvikling hen imod autonome skibe kun få en begrænset effekt på besætningernes størrelse frem mod 2030. Rederichefernes vurdering er, at besætningernes størrelse på deres skibe vil kunne reduceres med mellem 10 og 20 pct. i løbet af det kommende årti. Et flertal af rederidirektørerne vurderer samtidig, at digitaliseringen vil få de største konsekvenser for rederiernes organisationer på land. 20 af de deltagende rederidirektører ser effektiviseringer til lands som det område, hvor digitaliseringen vil have de mest synlige konsekvenser, mens 17 peger på operationerne til søs som det område, der vil høste de mest markante effektiviseringsgevinster. Hos Danske Rederier ser direktør Anne Windfeldt Trolle besvarelserne som et udtryk for, at redericheferne for længst har gennemskuet, at den teknologiske udvikling hen imod autonom skibsdrift ikke er et quick fix, der med et snuptag baner vejen for en flåde af besætningsløse skibe på verdenshavene. "De ved jo godt, at der er flere forskellige sikkerhedsmæssige problemstillinger, som de nye autonome teknologier ikke kan løse på den korte bane," påpeger Anne Windfeldt Trolle. Hun peger på, at rederierne f.eks. ikke vil tillade at værdifulde laster bliver transporteret til søs, uden en besætning til at sikre, at uønskede personer ikke kommer ombord på skibene. Tilsvarende har det fortsat lange udsigter, før end de maritime sikkerhedsregulativer vil give tilladelse til, at en vagthavende styrmand på broen bliver erstattet med sensorer, kameraer og algoritmebaserede kontrolsystemer. "Derudover har rederierne i de seneste år allerede optimeret markant på besætningernes størrelse, hvilket betyder, at der ikke er udsigt til nogen revolution på dette område. Danmark har jo også mange specialrederier, hvor besætningerne løser mange og højt specialiserede opgaver, og hvor det på ingen måde forekommer indlysende at skære ned i besætningens størrelse da en højt specialiseret besætning for disse rederier netop er en forudsætning for at kunne tilbyde et kvalitetsprodukt til kunden." Anne Windfeldt Trolle finder det dermed langt mere sandsynligt, at danske sømænds rolle vil ændre karakter som følge af digitaliseringen. Frem for at bruge ressourcer på at navigere skibet vil besætningen skulle løse anderledes opgaver. "Derfor bør det også være højt på agendaen, at vi får givet de maritime uddannelser et serviceeftersyn så vi sikrer, at fremtidens sømand kan håndtere en bredere palette af opgaver og fokusere på mere specialiserede opgaver end det, der ligger i uddannelserne i dag," siger Anne Windfeldt Trolle.