En kommende revision af havneloven kan betyde omdannelse af flere danske havne fra kommunal selvstyrehavne til kommunale aktieselskaber.
Sker det, bliver de private aktører med stor sandsynlighed ramt. I hvert fald når det kommer til Esbjerg Havn. Det siger administrerende direktør og grundlægger af Blue Water Shipping, Kurt Skov, i et interview med JydskeVestkysten.
Konflik i Odense
Blue Water Shipping har en vaserende konflik med havnen i Odense, Lindø Port of Odense, angående lastning og losning af skibe samt brug af en kran. Firmaet har Trafikstyrelsen ord for, at havnen i tre år handelde i strid med loven. Samtidig er indledt en sag ved konkurrencestyrelsen om emnet. |
Overfor avisen giver flere virksomheder udtryk for en lignende bekymring.
For ændres havnens selskabsform kan den i fremtiden give sig i kast med aktiviteter, der konkurrerer med de private virksomheder på havnen.
Havnen: Ingen grund til bekymring
Hos Esbjerg Havn maner bestyrelsesformand Flemming N. Enevoldsen til ro.
Han kender i sagens natur ikke udfaldet af en fremtidig ændring af havneloven men medgiver, at det kan betyde en omdannelse af de største havne - Esbjerg inklusiv - til aktieselskaber.
Han reroliger dog de selskab, som frygter Esbjerg Havn aktivt vil konkurrere med dem. Man skal ikke konkurrere med kunderne, lyder det.