23948sdkhjf

Blue Water-stifter frygter ny havnelov

Bliver de største havne omdannet til aktieselskaber efter revisionen af havnelover, kommer det til at koste de private aktører dyrt, lyder det fra Kurt Skov

En kommende revision af havneloven kan betyde omdannelse af flere danske havne fra kommunal selvstyrehavne til kommunale aktieselskaber.

Sker det, bliver de private aktører med stor sandsynlighed ramt. I hvert fald når det kommer til Esbjerg Havn. Det siger administrerende direktør og grundlægger af Blue Water Shipping, Kurt Skov, i et interview med JydskeVestkysten.

Konflik i Odense

Blue Water Shipping har en vaserende konflik med havnen i Odense, Lindø Port of Odense, angående lastning og losning af skibe samt brug af en kran.

Firmaet har Trafikstyrelsen ord for, at havnen i tre år handelde i strid med loven. Samtidig er indledt en sag ved konkurrencestyrelsen om emnet.

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Overfor avisen giver flere virksomheder udtryk for en lignende bekymring.

For ændres havnens selskabsform kan den i fremtiden give sig i kast med aktiviteter, der konkurrerer med de private virksomheder på havnen. 

Havnen: Ingen grund til bekymring
Hos Esbjerg Havn maner bestyrelsesformand Flemming N. Enevoldsen til ro.

Han kender i sagens natur ikke udfaldet af en fremtidig ændring af havneloven men medgiver, at det kan betyde en omdannelse af de største havne - Esbjerg inklusiv - til aktieselskaber.

Han reroliger dog de selskab, som frygter Esbjerg Havn aktivt vil konkurrere med dem. Man skal ikke konkurrere med kunderne, lyder det.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.099