23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

SeaIntel: Alliance tvunget til at vinde markedsandele

Ocean Alliance, som tæller CMA CGM, Cosco, Evergreen og OOC, kan forskyde balancen mellem udbud og efterspørgsel i jagten på markedsandele. Det vurderer analysehuset SeaIntel.

Containerrederierne i alliancen – i særdeleshed Evergreen og Cosco - har fyldt ordrebøgerne i en grad, som svarer til en flådevækst på over 12 procent om året. Ocean Alliance og medlemmerne vil derfor forsøge at vinde markedsandele i den kommende tid, vurderer Seaintel.

- De fortsatte leveringer af skibe, som blev bestilt for flere år siden, vil sandsynligvis have en væsentlig indflydelse på dynamikken i markedet, da nogle rederier ikke har andet valg end at jage markedsandele de næste par år, siger Alan Murphy, CEO i Seaintel.

Konkurrenterne har større fleksibilitet
Anderledes ser det ud for to øvrige store containeralliance, 2M (Maersk Line og MSC) og The Alliance (Mol, NYK Line, Hapag-Lloyd, K Line og Yang Ming)

2Ms ordrebøger til en flådevækst på 4-5 procent årligt – på linje med den forventede markedsudvikling.

Flådevæksten er højere hos The Alliance, cirka 7 procent årligt. Det efterlader dog stadig alliancen med større fleksibilitet.

- Selv hvis man anlægger et positivt syn på efterspørgsel og forventer stor vækst på hovedruten Øst-Vest, er det overordentligt usikkert, at det er tilstrækkeligt til at matche Ocean Alliances kapacitetsforøgelsen, specielt hvis CMA CGMs ordre på ni 22.000 TEU skibe bliver bekræftet, siger Alan Murphy.

Kilde: Seaintel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web01