Forlist historisk Skib på ny jomfrutur

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Træskib fra 1880, som sank i 2014, er hævet og renoveret for knap 1,4 mio. kroner. 'Skibet' er nu sikkert i sin hjemhavn i Træskibshavnen i Aarhus.

Det var et bevægende øjeblik for skipper Peer Bonnemann, da han sammen med sin to mand store besætning sejlede ud af Årøsund Skibsværft ved Haderslev i Sønderjylland.

- Jeg havde sommerfugle i maven her til morgen, siger Peer Bonnemann, der er skipper på det historiske træskib 'Skibet' og samtidig formand for Foreningen til bevarelse af 'Skibet' Anno 1880, som driver 'Skibet', og fortsætter:

- Det er mere end to og et halvt år siden, at 'Skibet' sank. Det har været en lang proces – alt for lang, og humøret har været meget op og ned. Men nu er vi afsted, 'Skibet' sejler rigtig godt, det er dejligt vejr, og det glider bare stille og roligt fremad, siger Peer Bonnemann.

Forliste i 2014
Tilbage i oktober 2014, forliste det næsten 150-årige historiske og bevaringsværdige skib, '”Skibet'. Det skete efter at have fået motorproblemer under en fragt af moselvin, som 'Skibet' samlede op i Kiel. Vinen skulle sejles til København, hvor det skulle ankomme på kulturnatten. Frem kom vinen, også i tide, men det var først efter at være blevet bjerget fra bunden af Spodsbjerg Havn. Men den skæbnesvangre aften, da 'Skibet' sank sidder stadig som et tungt minde hos skipperen og besætningen.

- Det kunne have kostet menneskeliv. Min kone gled, da vi blev reddet i land, og hvis ikke vores gast, Jacob havde været hurtig og greb hende, så var hun faldet lige ned i malstrømmen mellem kaj og skib og var blevet knust, da det øjeblikket efter blev slået ind mod kajkanten igen, siger Peer Bonnemann og fortsætter:

- Reaktionen på forliset kom først cirka tre måneder efter. Men da al arbejdet med bjærgningen stod på, var det vigtigt at fokusere på det. Det var vigtigt for mig, at alle om bord fik talt sammen om aftenen, inden vi gik i seng. Jeg er glad for, at jeg har sejlet så mange år og med så mange forskellige skibe. Bagefter er der selvfølgelig altid en masse overvejelser, om jeg kunne have gjort noget anderledes, men når jeg analyserer situationen, står det klart, at det var der ikke. Der er en chance, og det er den, du tager. Det har været vigtigt for mig at få anerkendelse for forløbet, og alt det der skete de timer, og det har jeg fået, især da vi fik aktindsigt i Søværnets rapport, der uddelte ros til skipper og mandskab for at bevare roen og gøre de rigtige ting, siger Peer Bonnemann.

Renoveret for 1,4 mio. kroner
I de to og et halvt år, der er gået siden forliset, har 'Skibet' ligget på Årøsund Skibsværft øst for Haderslev. Her er det blevet restaureret for knap, 1,4 mio. kroner og ført tilbage til, hvordan det så ud i 1910, som er det ældste, man konstruktionsmæssigt har kunnet finde dokumentation for i form af billeder og tegninger. Det er Skibsbevaringsfonden, der har været den store bidragsyder til genrejsningen af 'Skibet'.

- For at kunne kende sin nutid, så skal man kende sin fortid. Et træ kan ikke vokse uden rødder, og historien har heller ikke kunnet udvikle sig uden rødder. Det gør at man kan forstå udviklingen, og det gælder på søen såvel som på land. ”Skibet” er i vores øjne meget interessant, fordi det fortæller kystfragtens historie, og der er 'Skibet' en god repræsentant, fordi vi ikke har så mange klinkbyggede erhvervsfartøjer tilbage som har sejlet med gods, og 'Skibet' er på den måde enestående. Så det har vi gjort, at hvis ikke vi gik ind og støttede 'Skibet', så måtte vi se en del af vores kulturarv forsvinde, og det gør at vi spidser blyanten og ser på, hvad vi kan gøre, siger Tom Rasmussen, sekretariatsleder i Skibsbevaringsfonden.

Lille fond med stor opgave
I år har Skibsbevaringsfonden cirka 4 mio. kroner til fordeling blandt ansøgninger til restaureringer af bevaringsværdige skibe, mens fonden i år har vi fået ansøgninger for omkring 11 mio. kroner. Det er dermed kun cirka en tredjedel af ansøgerne, som Skibsbevaringsfonden kan hjælpe.

Blandt nogle af de ting, som er blevet lavet på 'Skibet' for at føre det tilbage til sit udseende i 1910, er at roret er blevet kortere, der er kommet kortere rorpind på, kølen er blevet gjort dybere og er blevet ændret. Derudover er der kommet ny motor, som er en trecylindret Buck fra 1964. Og endelig er masterne blevet flyttet, så 'Skibet' ligger mere stabilt i vandet.

- Oprindeligt havde 'Skibet' et lille halvdæk agter. Det er blevet genskabt, og dem, der har forstand på både vil kunne se, at det har fået sine klinkenagler tilbage i klædningen. Det fremstår derfor nu med en meget højere grad af autenticitet end før forliset, og det er vi rigtig glade for. Der er kommet rigtig meget ud af restaureringen. Det har kostet mange penge, men jeg mener at vi alle bør være tilfredse med resultatet. Vi har gjort os rigtig meget umage for at gøre det så korrekt som muligt, og vi har fulgt det tæt, så jeg synes, at vi i den sidste ende har fået det bedst tænkelige resultat ud fra forudsætningerne og de tilgængelige midler, siger Tom Rasmussen og fortsætter:

- Vi er en lille fond med en stor opgave. 1,4 mio. kroner er et pænt beløb. Vi giver støtte i form af lån, og når vi låner penge ud, så er det som rente- og afdragsfrie lån. Vi operer med meget beskedne budgetter og forsøger at bruge pengene der hvor de kan gøre nytte på bedst mulige måde, og det er netop ved at bidrage til foryngelse og fornyelse af de her skibe, og det er vores opgave at bruge de få midler vi har til at bevare de gode eksempler på dansk maritim kulturarv, som vi har, siger Tom Rasmussen.

Kilde: Mediamolevitten / 'Skibet' Aarhus



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Potentiel livsfarlig ulykke på Fjord Line-færge

HAVARIRAPPORT: Skepsis forbyggede alvorlig arbejdsulykke, da split blev klippet over under udsætning af MOB-båd

Positionsbillede

1

Straf til 'Absalon'-kaptajn nedsat efter vidneudsagn

Per Moll Petersen, der som kommandørkaptajn på 'Absalon' brugte forsvarets kreditkort på en stripklub i Malta, har fået nedsat sin straf efter vidneudsagn fra besætning.

Plus

Olfert Fischer endte i persillehakkeren

’Niels Juel’, ’Olfert Fischer’ og ’Peter Tordenskiold’ endte deres dage på Lindø Port of Odense

Plus

Kaptajn på Kongeskibet: Sådan sejler man Danmarks mest berømte skib

Med en topfart på blot 13,5 knob er Kongeskibet 'Dannebrog' ikke just et muskelbundt

Nyhedsbrev

Plus

Med slukkede lanterner og i orkan med våben

Stålgaleasen ’Albatros’ transporterede frihedsbevægelsens største samlede transport nogensinde - 83 kasser våben og ammunition, skjult i og mellem melassebeholderne

Online Avis Arkiv
Plus

Esbjerg Havns mennesker og historier i billedform

HAVNEHISTORIE: 150 års havnedrift i Esbjerg markeres også med fotobog til kaffebordet

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

VIDEO
Lodser hædret efter brand i tankskib

VIDEO: Se, hvordan det pludselig endte i flammer, da en aframax-tanker skulle ud af Houston en nat i 2016. Nu er to lodser hædret for deres indsats.

Positionsbillede

Plus

’Povl Anker’ bør være et proaktivt færgebevaringsprojekt

KLUMME: Det er endnu ikke lykkedes at bevare en af de store danske færger. Men som tiden går, opstår fortsat nye muligheder

Plus

Tre mand holder Kina væk fra Flådestation Grønnedal

Der er fortsat liv i den legendariske Flådestation Grønnedal i Grønland. Efter Selvstyrets flirt med kineserne fik basen hurtigt kunstigt åndedræt, og i dag sørger tre ansatte fra Forsvaret for at holde liv i lokaliteterne

’Peder Skram’ returnerede til Holmen fra Sydhavsøerne

FOTOS: Museums-fregatten tur til Søby og hjem igen

Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

Positionsbillede

3

Ubefaren blæser til opgør mod social dumping til søs

Lave lønninger gør det umuligt for mange danskere at tage job til søs, mener den ubefarne skibsassistent Mette Clemmensen.

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Danmarks største skibsladning tang på vej til Læsø

M/S Samka har æren af at fragte 35 tons tang fra Stege Havn til Læsø, hvor det skal bruges på huse.

Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Positionsbillede

Gammel koldkriger på kurophold i Søby

MUSEER: ’Peder Skram’ har forladt Holmen for en tiltrængt overhaling og genforening med sine gasturbine

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på at skifte dets Anoder?

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

IBIX og Applied er klar til E&H

Aalborg CSP A/S præsenterer solvarmeløsninger i Kina

Bløde Hydraulikslanger i TOP Kvalitet

Mød Geopal System A/S på STFs årsmøde i Esbjerg fredag d. 15. juni

JOBOPSLAG: Handelselev (Odense)

Gevindnitter til ekstreme opgaver

Varme sommerdage kræver kølig beskyttelses beklædning

Klar til E & H i Herning

Mød SMVdanmark på Folkemødet

NYHED: Vi udvider vores sortiment af løftåg til truck

Problemer med overløb?

Carl Stahl A/S leverer fleksibel kranløsning til Maskinfabrikken Polund A/S

Prysmian Groups nye organisationsstruktur på plads

Send til en kollega

0.227