23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tankermarkedet allerede ramt af Qatar-ballade

VLCC-markedet er taberen i striden mellem olie- og gasrige Qatar og landets naboer. Sådan lyder det ifølge TradeWinds fra ship brokeren Affinity Shipping.

Konsekvensen af den diplomatiske disput er blandt andet, at skibe under Qatar-flag bliver nægtet anløb i De Forenede Arabiske Emirater. Det samme gør sig gældende i Egypten og Saudi-Arabien, hvor havnemyndigheder nægter at give tilladelse til skibe, der har Qatar som destination.

Qatar-konflikten og shipping

Diplomatisk krise rammer container- og LNG-fragt

Qatar-konflikt rammer ikke Maersk Oil

Affinity Shipping har allerede ændret sine planer for et VLCC-fartøj.

- Fartøjet skulle læsse en bestemt last i Qatar, inden afgang til De Forenede Arabiske Emirater og opfyldning, men planerne blev ændret i sidste øjeblik. Fartøjet skal nu lastes helt i Qatar, skriver Affinity Shipping.

Da laster med råolie fra Qatar ofte er små, bliver tankernes kapacitet ofte fuldt udnyttet med påfyldninger flere steder i regionen – og transporten dermed mere rentabel.

Resultatet kan fremover blive, at man i stedet anvender mindre suezmax eller aframax-fartøjer.

Kilde: TradeWinds

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086