Mærsk-guru afslører digital strategi
Ved årets Nor-shipping event i Oslo løfter Mærsks Chief Digital Officer, Ibrahim Gokcen, sløret for rederigigantens digitale strategi, når han som en af hovedtalerne deltager i åbningskonferencen 30. maj.
Læs også: Disruption til debat på Nor-Shipping
Her vil Gokcen fortælle mere om de nyligt indgåede samarbejder, som ifølge Nor-Shippings direktør Birgit Liodden sker på et tidspunkt, hvor verdens største containerrederi skaber bølgegang med digitale initiativer, som på sigt kan transformere hele industrien.
Hun peger på samarbejdet med IBM, der handler om udvikling af den såkaldte blockchain-teknologi - en digital løsning, der vil gøre det muligt at administrere og følge sporet af transaktioner og dokumenter for millioner af containere rundt i verden i det globale netværk af afskibere, speditører, rederier, havne- og toldmyndigheder.
- Dette følger efter et andet banebrydende samarbejde med online-forretningen Alibaba, hvor kunderne nu kan booke en plads på Mærsks skibe via dets website - hvorved afskiberne får større kontrol over deres egen forsyningskæde, siger Birgit Liodden i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Disse koncepter er intet mindre end revolutionære inden for industrien, og Ibrahim vil kaste lys på tankeprocesserne, muligheder og teknologier, som har været og vil være centrale i udførelsen.
Nor-Shippings direktør peger på, at messens hovedtema i år netop er ’Catalyst for Change’ med fokus på ’disruptiv bæredygtighed’.
- Jeg kan ikke forestille mig noget, der indkapsler de to koncepter mere end det, som Mærsk lige nu er i gang med, tilføjer Birgit Liodden.
Andre markante navne ved åbningskonferencen er blandt andre adm. direktør Thomas Wilhelmsen, Wilh. Wilhelmsen Gruppen, KD Adamson, Futurenautics, Marco Ryan, adm. direktør for Wartsila og Leif O. Høegh, bestyrelsesformand, Höegh Autoliners, for blot at nævne nogle få.