Disruption til debat på Nor-Shipping

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Rekordmange besøgende forventes på messen i Oslo i år, og danske virksomheder er stærkt repræsenteret

Om et par uger slår Nor-Shipping i Oslo atter dørene op til Nordens største maritime event.

I år ventes messen, der afholdes hvert andet år, at slå rekord med omkring 35.000 besøgende og næsten 1.000 maritime virksomheder fra hele verden. Og Det Blå Danmark er som sædvanlig talstærkt repræsenteret på Nor-Shipping, der løber af stablen fra 30. maj til 2. juni.

Alfa Laval, Desmi Ocean Guard, Fayard, Orskov Yard, Hempel, MAN Diesel & Turbo og Viking Life-Saving Equipment er blandt de maritime udstyrsproducenter og værfter, der er med på årets messe.

Ifølge Danske Maritimes adm. direktør Jenny Braat er Nor-Shipping et vigtigt mødested for brancheforeningens medlemmer.

- Sammen med SSM (maritim messe i Hamburg, red.) er Nor-Shipping den vigtigste event i Nordeuropa, og derfor har vi også rigtig mange danske udstillere med. Det skyldes ikke mindst, at der også er mange nordmænd med på Nor-Shipping, og Norge er et vigtigt marked for mange af vores medlemmer. Derfor er det vigtigt at være til stede for at brande Danmark, siger Jenny Braat.

Fakta: NOR-shipping
Nor-Shipping 2017 finder sted i Oslo og Lillestrøm, Norge, fra 30. maj til 2. juni 2017.

Som en førende event-uge med 22.500 kvadratmeter udstillinger, konferencer og networking-muligheder trækker Nor-Shipping den internationale maritime industri til Oslo hvert andet år.

I år ventes messen at tiltrække omkring 35.000 besøgende og næsten 1.000 maritime virksomheder.

Messen er delt op på fem temaer. Disruptive Sustainability i Hal A, IT & Navigation i Hal B, Sikkerhed & Redning i Hal C, Skibsbygning & Reparation i Hal D, Maritime Services & Logistik i Hall E, Propulsion & Machinery i Hal E.

Messen får konkurrence
Hun oplyser, at Danske Maritime i år har valgt at deltage i flere paneldebatter, herunder om et af tidens hotte emner - ’disruption’.

- Vi håber i den forbindelse at kunne være med til at synliggøre, hvor langt fremme vi er herhjemme, for der er ingen tvivl om, at diskussionen om digitalisering er noget, der vil røre sig i hele branchen i de kommende år.

Ifølge Jenny Braat har Nor-Shipping dog mistet lidt af sin betydning i de senere år i takt med, at stadig flere internationale maritime messer har meldt deres ankomst rundt om i verden.

Læs også: Overkapacitet presser Mærsks havneselskab

- Det er stadig helt klart en af de største og vigtigste messer at være med på, men der kommer flere og flere messer rundt om i verden, som er med til at skabe spredning, siger hun.

Protektionisme et problem
Et andet brændende tema, som Danske Maritimes direktør håber kommer på dagsordenen ved Nor-Shipping, er den omsiggribende protektionisme.

- Vi taler ofte med vores internationale kontakter om rammebetingelserne for industrien. Og for os som brancheorganisation er det mindst lige så vigtigt at tale med de eksempelvis kinesiske kontakter om, hvordan vi sikrer, at det globale maritime marked ikke bliver hæmmet af protektionisme, siger Jenny Braat og fortsætter:

Læs også: Ordreboom på containerskibe truer Maersk Line

- For der er ingen tvivl om, at det mærkes mere og mere som en af tendenserne, og det kan få effekt på handelssiden. Men vi ser også, at flere og flere lande stiller krav om et meget stort nationalt indhold om bord på de skibe, de får bygget. Det kan være en meget stor trussel ikke mindst for værfterne, idet størstedelen af vores produktion går til eksport, siger Jenny Braat.

Forandringens vinde blæser
Åbningskonferencen på messen har i år hovedtemaet: ’Katalysator for forandring (’Catalyst for change’) og vil dreje sig om effekten af digitalisering og øget fokus på bæredygtighed som drivkraft for forandring i den maritime industri.

Ifølge arrangørerne har konferencen til formål at skabe en bedre forståelse for begrebet ’disruption’ i industrien og pege på forskellige tilgange til at håndtere det.

- Industrien oplever effekten af et globalt skifte ud over de normale cykler, hvor såvel udfordringer som muligheder rejser sig inden for tre nøgleområder: bæredygtighed, digital transformation og havområderne. Nor-Shipping vil være arenaen til at diskutere nøglefaktorerne i dette foranderlige landskab, hedder det i programmet.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Maersk Line udpeget nyt topmand i Nordamerika

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Nyhedsbrev

Maersk Drilling indgår borealliance

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Europaraterne igen tilbage

Medaljer til danske sømænd

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.335