Disruption til debat på Nor-Shipping

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Rekordmange besøgende forventes på messen i Oslo i år, og danske virksomheder er stærkt repræsenteret

Om et par uger slår Nor-Shipping i Oslo atter dørene op til Nordens største maritime event.

I år ventes messen, der afholdes hvert andet år, at slå rekord med omkring 35.000 besøgende og næsten 1.000 maritime virksomheder fra hele verden. Og Det Blå Danmark er som sædvanlig talstærkt repræsenteret på Nor-Shipping, der løber af stablen fra 30. maj til 2. juni.

Alfa Laval, Desmi Ocean Guard, Fayard, Orskov Yard, Hempel, MAN Diesel & Turbo og Viking Life-Saving Equipment er blandt de maritime udstyrsproducenter og værfter, der er med på årets messe.

Ifølge Danske Maritimes adm. direktør Jenny Braat er Nor-Shipping et vigtigt mødested for brancheforeningens medlemmer.

- Sammen med SSM (maritim messe i Hamburg, red.) er Nor-Shipping den vigtigste event i Nordeuropa, og derfor har vi også rigtig mange danske udstillere med. Det skyldes ikke mindst, at der også er mange nordmænd med på Nor-Shipping, og Norge er et vigtigt marked for mange af vores medlemmer. Derfor er det vigtigt at være til stede for at brande Danmark, siger Jenny Braat.

Fakta: NOR-shipping
Nor-Shipping 2017 finder sted i Oslo og Lillestrøm, Norge, fra 30. maj til 2. juni 2017.

Som en førende event-uge med 22.500 kvadratmeter udstillinger, konferencer og networking-muligheder trækker Nor-Shipping den internationale maritime industri til Oslo hvert andet år.

I år ventes messen at tiltrække omkring 35.000 besøgende og næsten 1.000 maritime virksomheder.

Messen er delt op på fem temaer. Disruptive Sustainability i Hal A, IT & Navigation i Hal B, Sikkerhed & Redning i Hal C, Skibsbygning & Reparation i Hal D, Maritime Services & Logistik i Hall E, Propulsion & Machinery i Hal E.

Messen får konkurrence
Hun oplyser, at Danske Maritime i år har valgt at deltage i flere paneldebatter, herunder om et af tidens hotte emner - ’disruption’.

- Vi håber i den forbindelse at kunne være med til at synliggøre, hvor langt fremme vi er herhjemme, for der er ingen tvivl om, at diskussionen om digitalisering er noget, der vil røre sig i hele branchen i de kommende år.

Ifølge Jenny Braat har Nor-Shipping dog mistet lidt af sin betydning i de senere år i takt med, at stadig flere internationale maritime messer har meldt deres ankomst rundt om i verden.

Læs også: Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

- Det er stadig helt klart en af de største og vigtigste messer at være med på, men der kommer flere og flere messer rundt om i verden, som er med til at skabe spredning, siger hun.

Protektionisme et problem
Et andet brændende tema, som Danske Maritimes direktør håber kommer på dagsordenen ved Nor-Shipping, er den omsiggribende protektionisme.

- Vi taler ofte med vores internationale kontakter om rammebetingelserne for industrien. Og for os som brancheorganisation er det mindst lige så vigtigt at tale med de eksempelvis kinesiske kontakter om, hvordan vi sikrer, at det globale maritime marked ikke bliver hæmmet af protektionisme, siger Jenny Braat og fortsætter:

Læs også: Mærsk-chef: Det er jo lige pludselig et sort hul

- For der er ingen tvivl om, at det mærkes mere og mere som en af tendenserne, og det kan få effekt på handelssiden. Men vi ser også, at flere og flere lande stiller krav om et meget stort nationalt indhold om bord på de skibe, de får bygget. Det kan være en meget stor trussel ikke mindst for værfterne, idet størstedelen af vores produktion går til eksport, siger Jenny Braat.

Forandringens vinde blæser
Åbningskonferencen på messen har i år hovedtemaet: ’Katalysator for forandring (’Catalyst for change’) og vil dreje sig om effekten af digitalisering og øget fokus på bæredygtighed som drivkraft for forandring i den maritime industri.

Ifølge arrangørerne har konferencen til formål at skabe en bedre forståelse for begrebet ’disruption’ i industrien og pege på forskellige tilgange til at håndtere det.

- Industrien oplever effekten af et globalt skifte ud over de normale cykler, hvor såvel udfordringer som muligheder rejser sig inden for tre nøgleområder: bæredygtighed, digital transformation og havområderne. Nor-Shipping vil være arenaen til at diskutere nøglefaktorerne i dette foranderlige landskab, hedder det i programmet.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Online Avis Arkiv

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Selfinvest henter kvart milliard trods pressede markeder

Spredningen af aktiviteterne i Torben Østergaard-Nielsens koncern Selfinvest viser endnu engang sit værd

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.212