23948sdkhjf

Stena Line høster frugterne af forbedringsfokus

Målingsdata fra Stena Line viser, at niveauerne for brændstofforbrug og udledninger i luft og hav begge er faldet. Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.

- Som et af verdens førende rederier med 27.000 årlige afgange fordelt på 20 forskellige ruter er vi fuldt ud klar over vores ansvar for at agere på en bæredygtig måde. Vi tror på, at en reduceret miljøpåvirkning også er essentiel for at skabe langvarig, økonomisk rentabilitet. Det er derfor, at de bæredygtige indsatser er inkluderet som en central del af vores strategi, hvor vi har sat ambitiøse, bæredygtige mål for os selv, siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.

Resultaterne præsenteres i Stena Lines nye publikation ”A Sustainable Journey” der også fremlægger de ambitiøse, målsætninger, som rederiet har sat for sig selv for at opnå en mere bæredygtig fremtid.

Har søsat over 300 tiltag
Stena Line har lang erfaring med at investere i energieffektiv transport. Fx lanceringen af verdens første metanol-drevne færge Stena Germanica i 2015. Ligeledes er forsyningen af strøm til færger under disses ophold i havn. Rederiet har implementeret flere end 300 initiativer for at reducere brændstofforbrug og udledninger for rederiets 35 fartøjer.

Et resumé i publikationen ”A Sustainable Journey” viser, at Stena Line imellem 2013 og 2016 formåede at reducere brændstofforbruget med 6,5 procent og CO2-udledningen med 6,2 procent per sømil.

Stena Line strammer nu kursen mod en mere bæredygtig fremtid. Det bæredygtige fokus er inddelt i fire strategiske hovedområder baseret på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling – Bæredygtig Energi, Ansvarligt Forbrug og Produktion, Livet i Havet samt Sundhed og Trivsel. Inden for hvert hovedområde har Stena Line sat en række specifikke og ambitiøse mål på både kort og lang sigt.

Energieffektiv RoPax-fartøj på vej
I efteråret 2017 vil konstruktionen af Stena Lines nye RoPax-fartøjer påbegynde i Kina.

De nye skibe er planlagt til overlevering i 2019 eller 2020 og vil være blandt de mest energieffektive RoPax-fartøjer i verden. De nye fartøjer vil være forberedt til gasdrift, brug af scrubbere og katalytiske reduktionssystemer.

Kilde: Stena Line

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252