Kunstig ø i Nordsøen er godt nyt for skibsfarten
Der er tale om et fælles dansk, hollandsk og tysk projekt, hvor første skridt er at underskrive en aftale om forundersøgelser den 23. marts 2017. Den kunstige ø skal placeres på Doggerbanke mellem Danmark og England, hvor den skal servicere godt 80 millioner europæere med strøm fra de op mod 7.000 havmøller omkring den kunstige ø i Nordsøen.
Læs mere: Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke
- Bygning af så stor en ø kræver deltagelse af mange skibe og rederier med erfaring med entreprenørarbejde. Det er klart, at vi ser frem til at byde ind med netop disse kompetencer, når projektet forhåbentlig hurtigt når frem til den konkrete projektfase, siger Vibeke Madsen, adm. direktør i entreprenørrederiet Peter Madsen.
Et anlæg af den størrelse kan medføre store ordrer hos rederierne. Det kan være lige fra forundersøgelser af havbunden, sandsugning, transport af materialer, udstyr og teknikere og meget mere. Hertil kommer, at det vil muliggøre en yderligere satsning på havvind i Nordsøen.
- Alene inden for offshore vind anvendes 18 forskellige typer af fartøjer, som arbejder med alt fra geologiske undersøgelser og fragt og installation af møllerne til løbende reparation samt transport, forplejning og beboelse til de mange tilknyttede medarbejdere. Projektet er derfor særdeles spændende for en lang række af vores medlemmer, siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Han understreger, at de danske rederier står særligt stærkt med kompetencer inden for netop de efterspurgte områder.
Kilde: Danmarks Rederiforening