Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke

| Af redaktionen/mbbp | Tip redaktionen om en historie

Energinet.dk barsler med projekt om en kunstig ø, der kan opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. Se video af det vilde projekt

En 6 kvadratkilometer kunstig ø med landingsbane og havn placeret på Dogger Banke midt i Nordsøen kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.

Energinet.dk underskriver 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, begge TenneT, for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 

En ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. 

Visionen er at i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

Fire fordele ved projektet
Det blæser meget på Dogger Banke - vindmøllerne vil producere mere og i flere timer. Desuden er det relativt lavvandet, så det vil være lettere at rejse møllerne end mange andre steder i Nordsøen. 

Vindmølleparker fra flere lande kan kobles på energiøen. Dermed kan havmølleparker blive til "kystnære" parker. Når afstanden til land - den kunstige ø - er kort, bliver det muligt at bruge vekselstrømsteknologi, og det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

De søkabler, der skal få strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene. Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent. Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Læs også: Danmarks største havmøllepark er godt nyt i seks havne

Lavere omkostninger til drift og vedligehold. Reservedele til omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen. Både materiel og mandskab får meget mindre transporttid på åbent hav.

Effektiv "energihub"
-    Priserne på strøm fra havmøller er faldet dramatisk de seneste år, siger Torben Glar Nielsen og henviser til de bud, Danmark har fået på møllerne på Horns Rev 3, Krieger Flak og de kystnære parker.

Priser der har vakt opsigt rundt om i verden.

-    Og os, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne, skal presse på og hele tiden sørge for at prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder. Der er brug for innovative storskalaløsninger, og her er en "energihub" i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt, siger han.
  
Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et "memorandum of understandment" og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år.

Læs også: Wattenfall indtager Kriegers Flak

Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 

Men der er også brug for at tænke langsigtet, forklarer Torben Glar Nielsen.

Kriegers Flak danner skole
I takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker, forklarer Torben Glar Nielsen.

 - Og så er tanken om en stor, kunstig sandø midt i Nordsøen måske ikke dum. Vi kan udbygge med meget mere vindenergi, nedbringe omkostningerne og sørge for, at forbrugerne i Nordsølandene får et meget større marked at købe strøm fra, siger han.

Torben Glar Nielsen forklarer, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Dogger Banke-projekt. I Østersøen vil danske og tyske havmølleparker bliver koblet sammen, og kablerne kan ikke blot få vindstrøm i land men også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt. 

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland. 

Fakta om den mulige ø

  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede Dogger Banke areal.
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen.
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW.
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere.
  • 1,5 milliarder euros anslås det at koste i sand og sten at bygge øen. Dertil kommer udgifter til elanlæg.
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og  70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer. 
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Maersk Tankers solgt for 7 milliarder

A.P. Møller - Mærsk vil bruge penge fra salg af Maersk Tankers til at nedbringe gælden

Søfartens Ledere: Ens regler, tak!

Dansk nettoløn skal følge danske søfarende uanset skibet indflagning, lyder det i udspil fra Søfartens Ledere

Røde tal hos RAL

MSC bestiller 11 megaskib

Mærsk-boss forsvarer Tankers-pris

Smedegaard: Mærsk gør det helt rigtige

Mærsk-koncernens forhenværende topchef, Nils Smedegaard Andersen, udtaler i et interview med tv-stationen CNBC, at han mener Mærsks igangværende restruktureringsproces vil forøge selskabets værdi for aktionærerne

Grenaa Havn ramte over målet

Online Avis Arkiv

Stor flåde-kontrakt til Maersk Line

Uggla glæder sig over milliardkøb

Mulighederne er mange for både A.P. Møller - Mærsk og A.P. Møller Holding, når Maersk Tankers skifter ejer

Sammenstød med tørlastskib sender tanker på grund

Ombygning til ’Ellen’ bremser Ærø-overfart

Plus

Ny færgeuddannelse under opsejling

Færgesekretariatet arbejder på at udvikle en færgerettet navigatøruddannelse, som kan imødekomme behovet for dedikerede færgeførere, der også kan levere god kundeservice

Analytiker: Maersk Tankers-handel godt for gruppen

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Plus

Mærsk: LNG-drift fungerer ikke for os

Molslinjens nye ro/pax-færge tager form

Kombineret fragt- og passagerfærge vokser frem i hænderne på de finske skibsbyggere hos Rauma Marine Constructions

Plus

Skangas-CEO: LNG-netværket fungerer, men lav oliepris truer

Topchefen for førende nordisk LNG-leverandør lover at kunne levere gas til alle skibe i Norden, bl.a. via lastbiler, der kan dække store områder - Kimmo Rahkamo anerkender dog, at den lave olierpris udgør en udfordring

Plus

Fire store projekter parallelt i Søby

VÆRFTER: Søby Værft skal både håndtere Danmarks første nybyggede el-færge, Danmarks første nybyggede hybridfærge samt ombygningen af et inspektionsfartøj i de kommende måneder. Samtidigt har værftet netop sikret en ordre på tre trawlere til Norge

690 millioner til Alangs skrotvæfter

Færgen er ladet med el

1

Kontreadmiral: Investering i ubåde vil være eklatant fejl

Ambitiøst forskningsprojekt for det Blå Danmark

Nabotjek bekræfter forskelsbehandling af danske fartøjer

Plus

"Det er for svært at gå fra Søværnet til handelsflåden"

Søfolk fra Søværnet er populære hos skibsrederne - men kompliceret omskoling gør det alt for svært at gå fra militæret til handelsflåden, lyder kritikken. Fagforening efterlyser mere fokus på problemet fra både det militære og det civile system

800 nye krydstogtgæster til Sønderborg

Myndighederne afviser kritik efter tanker-forlis

Tanker-ophug mod nye højder

Ejer fastsatte selv værdien på dødsskib

Plus

Jedi-ridderen Janholt vender tilbage

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Rederierne: Svovlovervågning sikrer lige konkurrencen

IMO: Pas på aluminiummalm – det kan forårsage kæntringer

Hapag-Lloyd køber 7.700 kølecontainere

Containerraterne fortsat på lavt niveau

Fursund færgen bliver gratis

Kolding Havn understøtter tusindvis af job

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GPS Tyverisikring og overvågning

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Har du styr på EMC i din tavle.

”Eye in the Sky” Elma holder øje med Nyt Hospital Herlev i ”Full HD”

CO2 neutralt website

FALCON - Sikkerhed ved håndtering af farlige medier

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Koblinger med ATEX

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING´s AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Frekvensomformer blev plug-and-play

Kemisk hærdet glas fra Mirit Glas

Spilder du, tørre DENSORB

HI 2017

Faaborg Nordic Trawler

Nyt og moderne luftpudesystem

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Spar på energien med AGA anlæg i parkeringskældre

Electro Care ApS - Besøg vores nye Webshop

Konfektionerede kabler fra Molex er i handelen hos RS Components

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Brug din virksomheds data bedre

Pavillonbyggeri klarer meget høje krav til arbejdspladser

Send til en kollega

0.228