Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke

| Af redaktionen/mbbp | Tip redaktionen om en historie

Energinet.dk barsler med projekt om en kunstig ø, der kan opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. Se video af det vilde projekt

En 6 kvadratkilometer kunstig ø med landingsbane og havn placeret på Dogger Banke midt i Nordsøen kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.

Energinet.dk underskriver 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, begge TenneT, for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 

En ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. 

Visionen er at i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

Fire fordele ved projektet
Det blæser meget på Dogger Banke - vindmøllerne vil producere mere og i flere timer. Desuden er det relativt lavvandet, så det vil være lettere at rejse møllerne end mange andre steder i Nordsøen. 

Vindmølleparker fra flere lande kan kobles på energiøen. Dermed kan havmølleparker blive til "kystnære" parker. Når afstanden til land - den kunstige ø - er kort, bliver det muligt at bruge vekselstrømsteknologi, og det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

De søkabler, der skal få strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene. Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent. Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Læs også: Danmarks største havmøllepark er godt nyt i seks havne

Lavere omkostninger til drift og vedligehold. Reservedele til omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen. Både materiel og mandskab får meget mindre transporttid på åbent hav.

Effektiv "energihub"
-    Priserne på strøm fra havmøller er faldet dramatisk de seneste år, siger Torben Glar Nielsen og henviser til de bud, Danmark har fået på møllerne på Horns Rev 3, Krieger Flak og de kystnære parker.

Priser der har vakt opsigt rundt om i verden.

-    Og os, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne, skal presse på og hele tiden sørge for at prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder. Der er brug for innovative storskalaløsninger, og her er en "energihub" i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt, siger han.
  
Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et "memorandum of understandment" og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år.

Læs også: Wattenfall indtager Kriegers Flak

Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 

Men der er også brug for at tænke langsigtet, forklarer Torben Glar Nielsen.

Kriegers Flak danner skole
I takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker, forklarer Torben Glar Nielsen.

 - Og så er tanken om en stor, kunstig sandø midt i Nordsøen måske ikke dum. Vi kan udbygge med meget mere vindenergi, nedbringe omkostningerne og sørge for, at forbrugerne i Nordsølandene får et meget større marked at købe strøm fra, siger han.

Torben Glar Nielsen forklarer, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Dogger Banke-projekt. I Østersøen vil danske og tyske havmølleparker bliver koblet sammen, og kablerne kan ikke blot få vindstrøm i land men også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt. 

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland. 

Fakta om den mulige ø

  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede Dogger Banke areal.
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen.
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW.
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere.
  • 1,5 milliarder euros anslås det at koste i sand og sten at bygge øen. Dertil kommer udgifter til elanlæg.
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og  70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer. 
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

A2Sea-salg er lige oppe over

Ny direktør på vestjysk værft

Plus

Nyt om Project Unlimited efter tre års tavshed

KRYDSTOGT: Kinesisk finansiering kan realisere dansk-amerikaners ambitiøse ekspansionsplaner i det eksklusive ekspeditions-segment

Claus V. Hemmingsen er ny DFDS-formand

DFDS's generalforsamling udpeger den erfarne Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen som ny bestyrelsesformand.

Statens olieaftale kan ende med milliardnedtur

Plus

"Der vil altid være behov for søfolk"

De førerløse skibe kommer, men navigatører fra bl.a. Marstal Navigationsskole vil stadig være at finde på verdenshavene - og i landbaserede stillinger. Sådan lyder det fra ugens debattører

Online Avis Arkiv
Plus

Viking træder vande

Regeringens handling skal følge vækstteamets ord

Debatindlæg af Søren Nørgaard Thomsen, CEO i Esvagt A/S og formand i Rederiforeningen af 2010

Første LNG-drevne con/ro-skib søsat i USA

4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale

Maersk Oil glæder sig over aftalen med regeringen, der ifølge selskabet giver mulighed for en fuld genopbygning af Tyra-gasfeltet i Nordsøen, som ellers var truet af en nedlukning ifølge Mærsk-koncernen.

Plus

Danske Havne: Offentlige aktører skal ind

Efter kritik af havnelovovertrædelser tager Danske Havne til genmæle. Direktør Bjørn Christiansen efterlyser, at man åbner op for en diskussion af forholdet mellem offentlige og private aktører i havnene

Plus

Nordic Tankers vil fordoble flåden

Flåden skal vokse fra nu 34 til den anden side af 50-60 skibe. Sådan lyder succeskriteriet for Nordic Tankers i forbindelse med oprettelsen af Dania Ship Management. Søfart har talt med den nyslåede CEO om ambitionerne

Danskere bag verdens grønneste containerskib

Green Ship-alliancen af producenter, skibsdesignere og forskere er efter mere end et års arbejde klar til at præsentere det teknologisk mest raffinerede og energieffektive feederskib, den danske maritime industri kan præstere

SH Group åbner afdeling i Esbjerg

Den nye afdeling skal have særligt fokus på de muligheder, der vil opstå i forbindelse med den nye Nordsøaftale

Bornholmsk fartøj får motoroverhaling i Hirtshals

Endnu et sæt sorte tal fra Ultrabulk

Det chilensk ejede tørlastrederi formåede at lande et mindre overskud i et vanskeligt marked. Og adm. direktør Per Lange forudser endnu et udfordrende år, omend der er lyspunkter i tørlastmarkedet

Ny rekord hos Aalborg Havn

Wedell-Wedellsborg sælger Stena Weco

Skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg har afhændet sit delejerskab af tankrederiet Stena Weco, der nu ejes 100 pct. af Stena Bulk.

Nordsøaftale kan give dobbelt jackpot til Mærsk

Plus

Garvet Mærsk-mand skal sælge MAN Diesels totaktere

Efter 25 år i Mærsk skal Bjarne Foldager nu dirigere salget af MAN Diesel & Turbos totaktere - Mastodonten fra Sydhavnen skal åbne sig mere op mod kunderne

Intet vindmølletestcenter i Grenaa

Milliardrabat i Nordsøaftale uden Tyra-modkrav

Clipper Group holder fast i millionkrav mod Parken

Hanstholm Havn skyder konkurrence til 500 millioner i gang

Hanstholm Havn har netop udvalgt de fem konsortier, der får lov at udarbejde tilbud på den forestående udvidelse af havnen

Søfartsstyrelsen gør flere historiske data frit tilgængelige

Protektionistiske tendenser bekymrer rederierne

Plus

Maersk Tankers klar til en fremtid uden Mærsk

Plus

Maersk Tankers vil tiltrække flere skibe

Plus

Videnskabsfolk skal hjælpe Maersk Tankers gennem krisen

Maersk Oil: Nordsøaftale understøtter vores vækstplaner

Semco Maritime: Aftale giver tro på fremtiden

Jublende borgmester: Nordsøaftale skaber nyt olie- og gaseventyr

Plus

”København er global hub for MR-tankere”

Plus

Havne overtræder havneloven - uden konsekvenser

Rønne Havn leverer det bedste resultat nogensinde - igen

Debat: Lav vækst og anti-globale reaktioner kræver koordineret handling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pavilloner er stadig tidssvarende efter 6 år

Vores dag for arbejdssikkerhed

Rustfri filtre fra Classic Filters

Room Manager effektiviserer renoveringsarbejdet for tnt arkitekter a/s i boligforeningsprojekt

Bæredygtighed fra blød til hård værdi

Klar til dag to...

Fremtiden kræver smartere arbejdere

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Simas kunne regne den ud

Reich RCT koblinger

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Energitilskud til den maritime sektor

DENIOS Pallereoler med opsamlingskar

Reception for forstander Anders C. T. Andersen på Skagen Skipperskole

PUMPEGRUPPEN A/S introducerer en ny slangepumpe serie fra Mouvex Abaque

Ajos uddanner selv montører i højderne

Tak til alle..

Nye servicemontører og servicebiler hos Carl Stahl A/S

Besøg Fyns Kran Udstyr på Transport 2017

Glasperler - velegnet til bløde metaller.

Vippe- og stabelbeholdere fra DENIOS

Hurtigere og flottere afgratning, slibning og afrundning af skarpe kanter

Ajos skaber plads til mangfoldighed

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Mød os til Transport 2017

Send til en kollega

0.175