Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke

| Af redaktionen/mbbp | Tip redaktionen om en historie

Energinet.dk barsler med projekt om en kunstig ø, der kan opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. Se video af det vilde projekt

En 6 kvadratkilometer kunstig ø med landingsbane og havn placeret på Dogger Banke midt i Nordsøen kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.

Energinet.dk underskriver 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, begge TenneT, for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 

En ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. 

Visionen er at i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

Fire fordele ved projektet
Det blæser meget på Dogger Banke - vindmøllerne vil producere mere og i flere timer. Desuden er det relativt lavvandet, så det vil være lettere at rejse møllerne end mange andre steder i Nordsøen. 

Vindmølleparker fra flere lande kan kobles på energiøen. Dermed kan havmølleparker blive til "kystnære" parker. Når afstanden til land - den kunstige ø - er kort, bliver det muligt at bruge vekselstrømsteknologi, og det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

De søkabler, der skal få strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene. Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent. Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Læs også: Danmarks største havmøllepark er godt nyt i seks havne

Lavere omkostninger til drift og vedligehold. Reservedele til omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen. Både materiel og mandskab får meget mindre transporttid på åbent hav.

Effektiv "energihub"
-    Priserne på strøm fra havmøller er faldet dramatisk de seneste år, siger Torben Glar Nielsen og henviser til de bud, Danmark har fået på møllerne på Horns Rev 3, Krieger Flak og de kystnære parker.

Priser der har vakt opsigt rundt om i verden.

-    Og os, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne, skal presse på og hele tiden sørge for at prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder. Der er brug for innovative storskalaløsninger, og her er en "energihub" i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt, siger han.
  
Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et "memorandum of understandment" og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år.

Læs også: Wattenfall indtager Kriegers Flak

Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 

Men der er også brug for at tænke langsigtet, forklarer Torben Glar Nielsen.

Kriegers Flak danner skole
I takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker, forklarer Torben Glar Nielsen.

 - Og så er tanken om en stor, kunstig sandø midt i Nordsøen måske ikke dum. Vi kan udbygge med meget mere vindenergi, nedbringe omkostningerne og sørge for, at forbrugerne i Nordsølandene får et meget større marked at købe strøm fra, siger han.

Torben Glar Nielsen forklarer, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Dogger Banke-projekt. I Østersøen vil danske og tyske havmølleparker bliver koblet sammen, og kablerne kan ikke blot få vindstrøm i land men også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt. 

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland. 

Fakta om den mulige ø

  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede Dogger Banke areal.
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen.
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW.
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere.
  • 1,5 milliarder euros anslås det at koste i sand og sten at bygge øen. Dertil kommer udgifter til elanlæg.
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og  70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer. 
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Online Avis Arkiv

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Selfinvest henter kvart milliard trods pressede markeder

Spredningen af aktiviteterne i Torben Østergaard-Nielsens koncern Selfinvest viser endnu engang sit værd

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.174