Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke

| Af redaktionen/mbbp | Tip redaktionen om en historie

Energinet.dk barsler med projekt om en kunstig ø, der kan opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. Se video af det vilde projekt

En 6 kvadratkilometer kunstig ø med landingsbane og havn placeret på Dogger Banke midt i Nordsøen kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.

Energinet.dk underskriver 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, begge TenneT, for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 

En ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. 

Visionen er at i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

Fire fordele ved projektet
Det blæser meget på Dogger Banke - vindmøllerne vil producere mere og i flere timer. Desuden er det relativt lavvandet, så det vil være lettere at rejse møllerne end mange andre steder i Nordsøen. 

Vindmølleparker fra flere lande kan kobles på energiøen. Dermed kan havmølleparker blive til "kystnære" parker. Når afstanden til land - den kunstige ø - er kort, bliver det muligt at bruge vekselstrømsteknologi, og det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

De søkabler, der skal få strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene. Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent. Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Læs også: Arbejdet med Kriegers Flak træder ind i næste fase

Lavere omkostninger til drift og vedligehold. Reservedele til omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen. Både materiel og mandskab får meget mindre transporttid på åbent hav.

Effektiv "energihub"
-    Priserne på strøm fra havmøller er faldet dramatisk de seneste år, siger Torben Glar Nielsen og henviser til de bud, Danmark har fået på møllerne på Horns Rev 3, Krieger Flak og de kystnære parker.

Priser der har vakt opsigt rundt om i verden.

-    Og os, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne, skal presse på og hele tiden sørge for at prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder. Der er brug for innovative storskalaløsninger, og her er en "energihub" i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt, siger han.
  
Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et "memorandum of understandment" og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år.

Læs også: Fravalgte Faxe tror stadig på vindmølle-job

Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 

Men der er også brug for at tænke langsigtet, forklarer Torben Glar Nielsen.

Kriegers Flak danner skole
I takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker, forklarer Torben Glar Nielsen.

 - Og så er tanken om en stor, kunstig sandø midt i Nordsøen måske ikke dum. Vi kan udbygge med meget mere vindenergi, nedbringe omkostningerne og sørge for, at forbrugerne i Nordsølandene får et meget større marked at købe strøm fra, siger han.

Torben Glar Nielsen forklarer, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Dogger Banke-projekt. I Østersøen vil danske og tyske havmølleparker bliver koblet sammen, og kablerne kan ikke blot få vindstrøm i land men også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt. 

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland. 

Fakta om den mulige ø

  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede Dogger Banke areal.
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen.
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW.
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere.
  • 1,5 milliarder euros anslås det at koste i sand og sten at bygge øen. Dertil kommer udgifter til elanlæg.
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og  70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer. 
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Søfartens Ledere fusionerer med Lederne

Den 1. juli bliver Søfartens Ledere en del af Lederne

Tyrkiet vil lave alternativ til Bosporusstrædet

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Forstanders opråb: "Vi skal tænke på hele den maritime fødekæde"

Svendborg Søfartsskole får færre elever, og forstander Jens Frederiksen fra Svendborg Søfartsskole er bekymret over udviklingen, som truer tilgangen af kvalificeret arbejdskraft til Det Blå Danmark

Plus

Salg af endnu en Herning-tanker til Sydkorea

TANK: Herning Shippings skibe forsvinder drypvist ud af Nordic Tankers flåde. Senest med endnu et frasalg til sydkoreanske interesser

Nu føler Norden sig sikker på plus

Nyhedsbrev

Plus

Inspireret af morfars sømandshistorier

Katrine Erichsen, 23, fortæller, hvorfor hun valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Online Avis Arkiv
Plus

Fra smed til skibsassistent

Bjarke Andersen, 31, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole

’Sanchi’ kan blive den største oliekatastrofe siden 1991

Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

Ineos etablerer dansk olie-kontor

Lauritzen indflager to skibe til Dannebrog

APM Terminals i 600 millioners terminalprojekt

Plus

Brækket kraveben førte til søfartsskole

Joachim Cichosz, 22, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

’Sanchi’ synker – ingen overlevende

Scandlines tager brætspil til EU-Kommissionen

Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Evergreen køber containerskibe for 10 milliarder

Plus

Crystal Nordic-direktør: Vi fik hurtigt skabt synergier

Wanted: 200 offshore-folk

Turismeboom skaber vækst hos Bornholmerfærgen

Færgerederierne fejrer 50 år

Millioner til ballastvand-analyse

Markedsmodningsfonden har udpeget 20 projekter til medfinansiering på over 46 millioner

Redningstjenesten til undsætning 261 gange

Endofa-ansatte hentet til nyt bunkerselskab

Raterne kravler en anelse op

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Det koster penge at spare penge i Thorsminde

Muligvis ekstra Bornholm-afgang

Clipper-selskaber i sag om tonnageskat

Plus

"Eksperter hjælper mig med at dømme"

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Eksplosionsramt tanker driver til japansk farvand

Anders Boyer skifter skibsmaling ud med smykker

Disse afgifter venter Ærøxpressen

Dansk bunkerselskab skærer forretningen til

OW Bunker-konkurs kan ramme Wrist Ship Supply

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringskældre

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Formstøbte dele fra Willbrandt Gummiteknik

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Electro Care ApS - Afbalancering

Pressemeddelelse

Partnerskabsaftale mellem GTS-institutterne og KU

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Nyt plasmaskærpningssystem

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Send til en kollega

0.216