Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke

| Af redaktionen/mbbp | Tip redaktionen om en historie

Energinet.dk barsler med projekt om en kunstig ø, der kan opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. Se video af det vilde projekt

En 6 kvadratkilometer kunstig ø med landingsbane og havn placeret på Dogger Banke midt i Nordsøen kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.

Energinet.dk underskriver 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, begge TenneT, for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 

En ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. 

Visionen er at i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

Fire fordele ved projektet
Det blæser meget på Dogger Banke - vindmøllerne vil producere mere og i flere timer. Desuden er det relativt lavvandet, så det vil være lettere at rejse møllerne end mange andre steder i Nordsøen. 

Vindmølleparker fra flere lande kan kobles på energiøen. Dermed kan havmølleparker blive til "kystnære" parker. Når afstanden til land - den kunstige ø - er kort, bliver det muligt at bruge vekselstrømsteknologi, og det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

De søkabler, der skal få strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene. Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent. Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Læs også: Bedre beskyttelse af søkabler til Bornholm udfordres

Lavere omkostninger til drift og vedligehold. Reservedele til omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen. Både materiel og mandskab får meget mindre transporttid på åbent hav.

Effektiv "energihub"
-    Priserne på strøm fra havmøller er faldet dramatisk de seneste år, siger Torben Glar Nielsen og henviser til de bud, Danmark har fået på møllerne på Horns Rev 3, Krieger Flak og de kystnære parker.

Priser der har vakt opsigt rundt om i verden.

-    Og os, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne, skal presse på og hele tiden sørge for at prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder. Der er brug for innovative storskalaløsninger, og her er en "energihub" i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt, siger han.
  
Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et "memorandum of understandment" og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år.

Læs også: Danmarks største havmøllepark er godt nyt i seks havne

Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 

Men der er også brug for at tænke langsigtet, forklarer Torben Glar Nielsen.

Kriegers Flak danner skole
I takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker, forklarer Torben Glar Nielsen.

 - Og så er tanken om en stor, kunstig sandø midt i Nordsøen måske ikke dum. Vi kan udbygge med meget mere vindenergi, nedbringe omkostningerne og sørge for, at forbrugerne i Nordsølandene får et meget større marked at købe strøm fra, siger han.

Torben Glar Nielsen forklarer, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Dogger Banke-projekt. I Østersøen vil danske og tyske havmølleparker bliver koblet sammen, og kablerne kan ikke blot få vindstrøm i land men også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt. 

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland. 

Fakta om den mulige ø

  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede Dogger Banke areal.
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen.
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW.
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere.
  • 1,5 milliarder euros anslås det at koste i sand og sten at bygge øen. Dertil kommer udgifter til elanlæg.
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og  70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer. 
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

J. Lauritzen: Tørlast-balance har lange udsigter

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Plus

Hafnia Tankers: 3. kvartal var ekstremt svagt

At 3. kvartal lå så skidt for produkttank, overraskede CEO i Hafnia Tankers - Mikael Skov. Men raterne vil bedre sig i 2018 i takt med, at olielagrene bliver nedbragt

Danske Rederier: Handelsflåden skal vokse med 10 pct.

Brancheorganisationen vil samtidig fastholde antallet af danske jobs til søs, lyder det fra formand Claus V. Hemmingsen

Mangeårig Nordsøopgave til Maersk Drilling

Flere års dialog udmønter sig nu i bore- og produktionsopgave til ’Mærsk Inspirer’ på op mod 10 år

Nyhedsbrev

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Online Avis Arkiv

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Læsøfærgens kapacitet er presset

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk får kritik for opbevaring af 450 ton radioaktivt affald

Plus

Konkurs: Missede storordrer lukker offshorefirma

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Plus

Hvem køber Danske Færger?

FÆRGER: Staten er angiveligt ved at sælge sin halvpart af Danske Færger. Men til hvem? Og vil rederiet Clipper Group følge efter med sin halvdel

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Torm vil tilbage på børsen i USA

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Plus

DFDS-boss: Vi leder med lys og lygte efter opkøb

Efter endnu et rekordresultat i tredje kvartal og køb af et hollandsk logistikselskab, har DFDS sat jagten ind på flere opkøb – men høje priser er en udfordring, siger CEO Niels Smedegaard

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Jubel over montørordning

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Container-kurven knækker

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Søfartsstyrelsen slår nu dørene op i Korsør

Den nye spiller på Bornholmslinjen skærer i billetterne

Gang i søfartens eksport til Iran

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Væskefiltrering - til alle opgaver og filterhuse

Send til en kollega

0.191