Tusindvis af havmøller på vej på Doggerbanke

| Af redaktionen/mbbp | Tip redaktionen om en historie

Energinet.dk barsler med projekt om en kunstig ø, der kan opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. Se video af det vilde projekt

En 6 kvadratkilometer kunstig ø med landingsbane og havn placeret på Dogger Banke midt i Nordsøen kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.

Energinet.dk underskriver 23. marts en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland, begge TenneT, for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk.

70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan flere tusinde havmøller sættes op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 

En ø vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. 

Visionen er at i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke.

70 GW kan forsyne 80 millioner europæere med strøm.

Fire fordele ved projektet
Det blæser meget på Dogger Banke - vindmøllerne vil producere mere og i flere timer. Desuden er det relativt lavvandet, så det vil være lettere at rejse møllerne end mange andre steder i Nordsøen. 

Vindmølleparker fra flere lande kan kobles på energiøen. Dermed kan havmølleparker blive til "kystnære" parker. Når afstanden til land - den kunstige ø - er kort, bliver det muligt at bruge vekselstrømsteknologi, og det kan nedbringe omkostningerne til de dyre jævnstrømskonvertere og lange kabler, som ellers ville være nødvendig, når fremtidens parker skal bygges længere og længere ude til havs.

De søkabler, der skal få strømmen fra den kunstige ø ind til Nordsølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og som elmotorveje for handel mellem landene. Ilandføringskabler bruges i dag ca. halvdelen af tiden, fordi det ikke altid blæser. Ved at gøre dem til handelskabler, kan de bruges tættere på 100 procent. Der er allerede i dag en række elkabler, der forbinder elsystemerne i landene rundt om Nordsøen, og de vil muligvis kunne kobles på energiøen.

Læs også: Danmarks største havmøllepark er godt nyt i seks havne

Lavere omkostninger til drift og vedligehold. Reservedele til omformerstationer, vindmøller og elkomponenter kan opbevares på øen. Både materiel og mandskab får meget mindre transporttid på åbent hav.

Effektiv "energihub"
-    Priserne på strøm fra havmøller er faldet dramatisk de seneste år, siger Torben Glar Nielsen og henviser til de bud, Danmark har fået på møllerne på Horns Rev 3, Krieger Flak og de kystnære parker.

Priser der har vakt opsigt rundt om i verden.

-    Og os, der har ansvaret for at få strømmen fra havmøllerne i land og frem til forbrugerne, skal presse på og hele tiden sørge for at prisen på ilandføring og udlandsforbindelser også falder. Der er brug for innovative storskalaløsninger, og her er en "energihub" i Nordsøen bestemt værd at undersøge meget grundigt, siger han.
  
Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU's vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et "memorandum of understandment" og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år.

Læs også: Wattenfall indtager Kriegers Flak

Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 

Men der er også brug for at tænke langsigtet, forklarer Torben Glar Nielsen.

Kriegers Flak danner skole
I takt med at der kommer flere møller, vil det blive nødvendigt at se længere og længere til havs for at få plads til nye havmølleparker, forklarer Torben Glar Nielsen.

 - Og så er tanken om en stor, kunstig sandø midt i Nordsøen måske ikke dum. Vi kan udbygge med meget mere vindenergi, nedbringe omkostningerne og sørge for, at forbrugerne i Nordsølandene får et meget større marked at købe strøm fra, siger han.

Torben Glar Nielsen forklarer, at den havmøllepark, som Danmark er ved at opføre på Kriegers Flak i Østersøen, danner skole for et Dogger Banke-projekt. I Østersøen vil danske og tyske havmølleparker bliver koblet sammen, og kablerne kan ikke blot få vindstrøm i land men også bruges som elmotorveje fra Danmark til Tyskland eller omvendt. 

Ydermere kobler Kriegers Flak-projektet to forskellige elsystemer og frekvensområder, det nordiske og det centraleuropæiske, med konverterstation i Tyskland. 

Fakta om den mulige ø

  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede Dogger Banke areal.
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen.
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW.
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere.
  • 1,5 milliarder euros anslås det at koste i sand og sten at bygge øen. Dertil kommer udgifter til elanlæg.
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og  70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer. 
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flere skibssalg på rygtebørsen

Maersk Line og Torm figurerer på salgslister med fire solgte enheder

Væksttema: Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil følge op på Vækstteamets rapport ved at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark

Video: Spektakulær værftsoperation

Væksttema: Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Væksttema: Det anbefaler Vækstteamet for Det Blå Danmark

Plus

Jesper Lok øjner mange nye job i Det Blå Danmark

Formanden for regeringens maritime Vækstteam mener, Danmark har et stærkt udgangspunkt som førende søfartsnation, men digitale trusler lurer, siger Jesper Lok i et interview med Søfart

Plus

Væksttema: Rederier peger på DIS-fordele

Søfart har spurgt en række rederier og rederiforeningen, hvad de mener fordelene er ved at sejle med dansk flag under DIS.

Online Avis Arkiv
Plus

Væksttema: "DIS skal udvides"

Forbedringer af DIS-ordningen udgør tre af otte af punkter i Vækstteamets anbefalinger til Det Blå Danmark. Ifølge rederi- direktørerne er det vigtigt at få optimeret det danske skibsregister

Ejer vil købe ekstra styrke til Wrist

Plus

Viking Supply Ships nye topchef i høj sø

Trond Myklebust er manden, der skal redde det hårdt pressede dansk-svenske offshore rederi ud af krisen. Han ser positive signaler i markedet og vil styrke rederiets satsning inden for isklassefartøjer

Væksttema: Maritime roser til montørordningsforslag

Væksttema: VIDEO - "nu går vi i gang"

Søfart fangede en række af Vækstteamets hovedaktører på 'Ark Futura' i København, hvor regeringen blev præsenteret for anbefalingerne. Det var svært at skjule optimismen

Væksttema: Politisk handling bag de blå ambitioner, tak

Væksttema: Havne-glæde over vækstteamets udmelding

ADP hæfter sig ved Det Blå Vækstteams anbefalinger om, at havnene skal være drivere for regional vækst i den maritime værdikæde

Genmæle fra Jakob le Fevre

Tidligere Norden-topchef vinder opkøbsstrid

Den norske skibsreder John Fredriksen har lidt nederlag i sit forsøg på at forpurre handel mellem tankrederiet DHT og BW Group, som Carsten Mortensen er CEO for

ADP: Fint resultat i lyset af udfordringer og forandringer

Scandlines indgår aftale om hybridflåden

Den canadiske batteriproducent Corvus Energy har indgået en flerårig service- og vedligeholdelsesaftale for Scandlines’ hybridflåde

Færgens nye direktør: Vi bliver markant færre

Stena Bulks nyeste tankskib navngivet

Nyt dansk oliefelt i produktion

Skattesmæk til Svitzer

Wärtsilä leverer til det første LNG-drevne installationsskib af sin art

Molslinjen får ny hurtigfærge til sommer

Vækstfonden hjalp Jobi Værft på vej

Ny færgerute fra Bornholm

Tidligere J. Lauritzen tørlastchef bliver medejer i Baltnav

Bladt Industries i strid om mølle-fundamenter

Mærsk kan være tæt på iransk olieaftale

Redningskrans til Daewoo-værftet

Lauritzen Ship Owner får trecifret millionbeløb til skibskøb

Studerende dyster om Aalborg Havn

Ny CCO hos Esvagt

15.000 nye m2 på vej på Lindø

Kapitalfond vil stoppe sagsanlæg mod sig selv efter OW Bunker-kollaps

4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye produkter fra YellowLine!

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Modul- og pavillonbyggeri får øget levetid

Nitrogen

Electro Care - Omvikling af motorer

Kugleventil i Polyprolpylene, PVDF eller PFA eller PTFE

Download vores app - helt gratis og få ekstra fordele som kunde hos os

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

DENIOS Gulvkar af stål & polyethylen

Risikovurdering: Elektrisk lysbue

Electro Care - Tilstandskontrol

Filtermedie til fint formuleret processtøv

10 måder at snyde skat - helt lovligt. Download gratis fradragsguide.

CO2 neutralt website

Rigtig god påske

Stort tilskud gjorde investering rentabel!

God Påske

Gratis download: Få en gratis skabelon til forretningsplanen

Wilden trykluftdrevne membranpumper

God Påske

Ny Kvalitetskoordinator hos Carl Stahl A/S

Ny salgschef vil sætte kunderne endnu mere i fokus

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Absorberende materialer fra DENIOS

100% Inherent

Send til en kollega

0.246