En ambitiøs målsætning om, at Maersk Line skal være fem procentpoint bedre end konkurrenterne på indtjeningssiden, målt på ebit-margin (overskudsgrad, red.), er udfordret.
I tredje kvartal af 2016 overgik Hapaq Lloyd eksempelvis Maersk Line, som dog lå på en andenplads (se graf).
Mærsk holder imidlertid målet om den bedre driftsmarginal ift. en gruppe af konkurrenters gennemsnitlige indtjeningsniveau. I det pågældende kvartal lykkedes det således at være seks procent over den samlede gruppe af konkurrenter.
Ukendt X-faktor
Imidlertid er det ikke alle de store rederier, der offentliggør deres regnskaber. Eksempelvis er verdens næststørste containerrederi, MSC, ikke børsnoteret, og det er lidt af en gåde i branchen, hvordan deres forretning egentlig går.
Morten Imsgard er shipping-analytiker i Sydbank. Han påpeger, at Maersk Line ikke nødvendigvis måler sig mod alle konkurrenter, siden man opererer på forskellige ruter, og Maersk Line er mere eksponeret på nord-syd ruterne, hvor rateudviklingen ikke har været lige så positiv som på Asien-Europa.
- Det er i hvert fald noget af forklaringen, siger analytikeren og tilføjer:
- Man kan diskutere, hvor gode Maersk Line er til at få ratestigninger igennem, men langt hen ad vejen er forretningsmikset i Maersk Line - og udfordringerne med at få spotraterne op - en gangbar forklaring på andres bedre resultater.
Mærsk udfordret på indtjeningsevnen
Maersk Line er udfordret på målsætningen om at være væsentligt bedre end konkurrenterne, når det kommer til at tjene penge på driften.