På ’Mary Mærsk’ har stemplerne en slaglængde på 3,5 meter
Med to hovedmotorer skiller maskinrummet på ’Mary Mærsk’ - et af verdens største containerskibe - sig markant ud i sammenligning med traditionen i Maersk Line.
Maskinchefen vigtigst
I kontrolrummet
Ekstra cylinder
MOTORFAKTA - 'MARY MÆRSK'
Vi er på vej ned i skibets hjerte. Først med elevator, så ned af den ene trappe efter den anden, ind til vi står ved en gang. En gang, der går langs siden af det 399 meter lange skrog. ’Mary Mærsk’ er i sandhed imponerende. Vi ligger midt i Østersøen, på vej mod Gdansk i det nordøstlige Polen. Men vi kan ikke mærke, at vi sejler. Bortset fra larmen fra motorerne. Søen er rolig, og skibet er blandt verdens største. Maskinchefen Morten Isaksen har taget os med. ’Vi’ er to hollandske journalister, en mand fra Søfart og en presseofficer fra Mærsk til at facilitere det usædvanlige besøg. Det er nemlig ikke hverdagskost, at journalister får adgang til motorrummet i et Triple E-skib, mens det arbejder på søen. Morten Isaksen er imidlertid imødekommende, han vil gerne vise sin del af skibet frem. - Det kan godt være, at kaptajnen har fortalt jer, at han er den vigtigste. Men det er selvfølgelig mig, som får hjulene til at køre, siger Morten Isaksen med et lunt smil og tilføjer i et mere seriøst tonefald: - Vi har jo et samarbejde omkring, hvad der skal ske på skibet. Selvfølgelig er det kaptajnen, der altid har det sidste ord, men han er afhængig af maskinchefen. - Der er dog lidt forskel på kaptajner. Franz (kaptajnen på ’Mary Mærsk’, Frank Holmberg, red.) ved en masse om motoren, og han er meget inde i hele maskineriet selv. Mens andre kaptajner ikke har den samme interesse i alt det maskinelle og ikke ved så meget. De kaptajner forlader sig i højere grad på, at maskinmesteren kan sit job, forklarer Morten Isaksen, som har været maskinchef på ’Mary Mærsk’ siden den blev indsat i 2013. Larmen stiger, da vi kommer tættere på de to hovedmotorer, der driver skibet og vi sætter vores ørepropper i. Så tager vi et højresving ind i selve kontrolrummet, lidt i læ for maskineriet, og her er knap så meget larm. Vi møder en af skibets fire ’menige’ maskinmestre på vagt foran en skærm. Maskinchefen fortæller om stedet: - Her i kontrolrummet har vi to computere, kaldet CAMS til overvågning og alarmsystemer. Derudover har vi to computere til overvågning og kontrol af hovedmotorer, det kaldes MOP. Pludselig ringer en sort telefon i rummet. Maskinmesteren tager den, og en gammeldags sort, snoet telefonledning bliver strakt ud. Det er kaptajnen med en kort besked. Maskinmesteren ser dog afslappet ud, og efter en kort samtale lægger Morten Isaksen røret på. Og fortsætter sin præsentation: - ’Mary Mærsk’ er drevet af to MAN-motorer, bygget af Doosan i Korea. Det er to 8-cylindrede ME-motorer (elektronisk styrede motorer, red). De har en stempeldiameter på 80 cm hver og en slaglængde på ca. 3,5 meter. De driver hver en skrueaksel med hver deres propel. Et såkaldt Twin hull - altså to hovedmotorer, to skrueaksler og to propeller. Hver hovedmotor kan yde 26000 kw, forklarer han. Efter at have været lidt rundt i kontrolrummet går vi ud til selve motorrummene. Vi skal ned igen. Rundt. Ned. Og endelig når vi den ene af de to motorer, der driver skibets to skruer, hvor det larmer infernalsk. De to motorer er en nyskabelse på Triple E-skibe. Det betyder, at hver enkelt motor er mindre end på Emma Mærsk-klassen, til gengæld er der to. Ved siden af motoren er en ekstra cylinderforing placeret. Den er fire meter høj. - Det kan sammenlignes med en bil, der har et reservedæk, siger Morten Isaksen med et smil og uddyber: - Da vi selv skal være i stand til at reparere motorerne på søen, har vi en del reservedele og altså blandt andet denne cylinder. Og et eller andet sted skulle den jo stå, siger han, mens skibet roligt bevæger sig mod Gdansk. For at drive Triple E-skibet ’Mary Mærsk’, inkl. de maksimalt 18.270 TEU er bemandingen i maskinrummet som følger: Fem maskinmestre - maskinchefen, en 2. mester, to 3. mestre og en 4. mester. Derudover huserer en elektriker, en reparatør og en motormand i maskinrummet. Dertil kommer tre medarbejdere, der går til hånde både i maskinrummet og på dækket. ’Mary Mærsk’ er drevet af to MAN-motorer, bygget af Doosan i Korea. Det er to 8-cylindrede ME-motorer (elektronisk styrede motorer, red). De har en stempeldiameter på 80 cm hver og en slaglængde på ca. 3,5 meter. De driver hver en skrueaksel med hver deres propel. Et såkaldt Twin hull - altså to hovedmotorer, to skrueaksler og to propeller. Hver hovedmotor kan yde 26.000 kw. Til sammenligning er motoren på Emma Mærsk-klassen (E-klassen) større, og her er stempeldiameteren oppe på 90 cm. De to skibs-klasser har imidlertid nogenlunde samme mængde kilowatt til rådighed, siden Triple E-skibe har to motorer.