Læs også:Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU
Problemer i Europa
Sikkerhed for miljø
Sikkerhedsrisiko
Læs også:Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen
FAKTA: EU-godkendte ophugningsværfter
- EU-Kommissionen offentliggjorde i december 2016 en liste over foreløbig 18 europæiske værfter, som opfylder kravene til forsvarlig ophugning af skibe, som sejler under EU-flag.
- Senest fra den 31. december 2018 skal alle større skibe, som sejler under EU-flag, benytte et godkendt ophugningsværft ifølge EUs ’Ship Recycling Regulation’ fra 2013.
- Der er to danske værfter på listen, nemlig Fornæs Ship Recycling i Grenaa og Smedegaarden i Esbjerg. De øvrige, godkendte værfter ligger i henholdsvis Belgien, Frankrig, Letland, Litauen, Holland, Polen, Portugal, Spanien og Storbritannien. Der er indtil videre ingen tyske værfter på listen.
- EU-Kommissionen har også modtaget ansøgninger fra værfter i lande udenfor EU. Kommissionen vil i løbet af 2017 tage stilling til, om de kan komme med på listen. Kilde: EU-Kommissionen
- EU-Kommissionen offentliggjorde i december 2016 en liste over foreløbig 18 europæiske værfter, som opfylder kravene til forsvarlig ophugning af skibe, som sejler under EU-flag.
- Senest fra den 31. december 2018 skal alle større skibe, som sejler under EU-flag, benytte et godkendt ophugningsværft ifølge EUs ’Ship Recycling Regulation’ fra 2013.
- Der er to danske værfter på listen, nemlig Fornæs Ship Recycling i Grenaa og Smedegaarden i Esbjerg. De øvrige, godkendte værfter ligger i henholdsvis Belgien, Frankrig, Letland, Litauen, Holland, Polen, Portugal, Spanien og Storbritannien. Der er indtil videre ingen tyske værfter på listen.
- EU-Kommissionen har også modtaget ansøgninger fra værfter i lande udenfor EU. Kommissionen vil i løbet af 2017 tage stilling til, om de kan komme med på listen. Kilde: EU-Kommissionen