23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Europæiske skrotværfter i fælles front mod miljødumping

Danske Smedegaarden vil sammen med andre europæiske ophugningsværfter danne en ny brancheforening som modtræk til de udskældte indiske ’beaching’-værfter.








Læs også:Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU















Problemer i Europa

























Sikkerhed for miljø

























Sikkerhedsrisiko









Læs også:Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen



FAKTA: EU-godkendte ophugningsværfter

- EU-Kommissionen offentliggjorde i december 2016 en liste over foreløbig 18 europæiske værfter, som opfylder kravene til forsvarlig ophugning af skibe, som sejler under EU-flag.



- Senest fra den 31. december 2018 skal alle større skibe, som sejler under EU-flag, benytte et godkendt ophugningsværft ifølge EUs ’Ship Recycling Regulation’ fra 2013.



- Der er to danske værfter på listen, nemlig Fornæs Ship Recycling i Grenaa og Smedegaarden i Esbjerg. De øvrige, godkendte værfter ligger i henholdsvis Belgien, Frankrig, Letland, Litauen, Holland, Polen, Portugal, Spanien og Storbritannien. Der er indtil videre ingen tyske værfter på listen.



- EU-Kommissionen har også modtaget ansøgninger fra værfter i lande udenfor EU. Kommissionen vil i løbet af 2017 tage stilling til, om de kan komme med på listen. Kilde: EU-Kommissionen
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125