23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fire af otte solgte Norden-skibe gik til Clippers logger pool

SKIBSSALG: Nordens strategiske udsalg i handysize øger nu flådestørrelsen i Clipper Groups logger pool, efter at sidste uges skibssalg viste sig at være i rent dansk regi.

Det endte med en ren dansk transaktion med salget af Nordens fire handysize bulkcarriere, der blev offentliggjort i en selskabsmeddelelse fra rederiet sidste uge. Clipper Group oplyser således i dag, at de fire 32.000 t.dv. store skibe er overtaget sammen med tætte partnere til integration i Clipper Logger Poolen i de kommende måneder.





Handlen drejer sig om de fire 2011-byggede søsterskibe fra kinesiske Jiangmen Nanyang Ship Engineering, ’Nord Hong Kong’, ’Nord Houston’, Nord London’ og ’Nord Vancouver’ - alle i øvrigt under Singapore-flag. De nyindkøbte skibe kommer i både kommercielt og teknisk management hos Clipper selv.





Jiangmen-serien tæller også en række enheder hos bl.a. Lauritzen Bulkers, og er gearet med fire 30,5 tons-kraner og vil som nævnt indgå i Clipper Groups logger-fitted pool, som ifølge Clipper før købet af de fire Norden-skibe bestod af 31 fartøjer, hvoraf de otte er kontrolleret af Clipper, mens de 23 er tredjeparts-skibe.





”Vi er rigtig glade for muligheden for at inddrage fire moderne handysize-skibe i vores flåde og i Logger Pool’en, der er den største af vores fem pools. Den er samtidigt et eksempel på den succes, vores forretningsmodel i forhold til management og langsigtet partnerskab har vist sig at være,” siger Peter Norborg, group-CEO hos Clipper.





Også frasalg i capesize hos Norden



Efter salget af de fire handysize-skibe til Clipper Group ejer Norden fortsat otte skibe i det segment. Norden oplyste i forbindelse med salget, at det skal ses i sammenhæng med strategien ”Focus & Simplicity”, som fokuserer rederiets tonnage-ejerskab i tørlastsegmentet på de mellemstore skibstyper i supramax og panamax. Og provenuet fra de fire solgte skibe skal ifølge Norden da også geninvesteres i netop de to segmenter.





Og grundet samme strategi afhændede Norden i sidste uge også fire skibe i det store capesize-segment: ’Nord Delphinus’, Nord Dorado’, Nord Pisces’ samt ’Nord Pyxis’. Også disse skibe sejler under Singapore-flag, og igen er der tale om søsterskibe, men bygget til Norden i 2010 på Shanghai Shipyard.





Salget af de fire capesize-skibe betyder, at Norden nu ikke ejer flere skibe i dette segment, men rederiet opererer dog fortsat fire indbefragtede capesizere. Norden oplyser ikke identiteten på køberen – ej heller salgsprisen. Salgsprisen per styk er dog fra flere kilder rapporteret til 11,5 mio. dollars.





Læs også:

Norden sælger fire post-panamaxere

Norden skiller sig af med fire handysize tørlast-skibe
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11