23948sdkhjf

Fire af otte solgte Norden-skibe gik til Clippers logger pool

SKIBSSALG: Nordens strategiske udsalg i handysize øger nu flådestørrelsen i Clipper Groups logger pool, efter at sidste uges skibssalg viste sig at være i rent dansk regi.
Det endte med en ren dansk transaktion med salget af Nordens fire handysize bulkcarriere, der blev offentliggjort i en selskabsmeddelelse fra rederiet sidste uge. Clipper Group oplyser således i dag, at de fire 32.000 t.dv. store skibe er overtaget sammen med tætte partnere til integration i Clipper Logger Poolen i de kommende måneder.

Handlen drejer sig om de fire 2011-byggede søsterskibe fra kinesiske Jiangmen Nanyang Ship Engineering, ’Nord Hong Kong’, ’Nord Houston’, Nord London’ og ’Nord Vancouver’ - alle i øvrigt under Singapore-flag. De nyindkøbte skibe kommer i både kommercielt og teknisk management hos Clipper selv.

Jiangmen-serien tæller også en række enheder hos bl.a. Lauritzen Bulkers, og er gearet med fire 30,5 tons-kraner og vil som nævnt indgå i Clipper Groups logger-fitted pool, som ifølge Clipper før købet af de fire Norden-skibe bestod af 31 fartøjer, hvoraf de otte er kontrolleret af Clipper, mens de 23 er tredjeparts-skibe.

”Vi er rigtig glade for muligheden for at inddrage fire moderne handysize-skibe i vores flåde og i Logger Pool’en, der er den største af vores fem pools. Den er samtidigt et eksempel på den succes, vores forretningsmodel i forhold til management og langsigtet partnerskab har vist sig at være,” siger Peter Norborg, group-CEO hos Clipper.

Også frasalg i capesize hos Norden

Efter salget af de fire handysize-skibe til Clipper Group ejer Norden fortsat otte skibe i det segment. Norden oplyste i forbindelse med salget, at det skal ses i sammenhæng med strategien ”Focus & Simplicity”, som fokuserer rederiets tonnage-ejerskab i tørlastsegmentet på de mellemstore skibstyper i supramax og panamax. Og provenuet fra de fire solgte skibe skal ifølge Norden da også geninvesteres i netop de to segmenter.

Og grundet samme strategi afhændede Norden i sidste uge også fire skibe i det store capesize-segment: ’Nord Delphinus’, Nord Dorado’, Nord Pisces’ samt ’Nord Pyxis’. Også disse skibe sejler under Singapore-flag, og igen er der tale om søsterskibe, men bygget til Norden i 2010 på Shanghai Shipyard.

Salget af de fire capesize-skibe betyder, at Norden nu ikke ejer flere skibe i dette segment, men rederiet opererer dog fortsat fire indbefragtede capesizere. Norden oplyser ikke identiteten på køberen – ej heller salgsprisen. Salgsprisen per styk er dog fra flere kilder rapporteret til 11,5 mio. dollars.

Læs også:
Norden sælger fire post-panamaxere
Norden skiller sig af med fire handysize tørlast-skibe
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Danske Havne: Man skal tænke sig godt om, hvis man vil have statslig indblanding i havnenes økonomi
Esbjerg får ny havnekran på kun tre uger
Bunkringstid for ny norsk brintfærge: En måned
CO2-projekt viser vej mod vigtig brik i klimamål
Flere røde lamper lyste: Rapport advarede om Hanstholm-scenarie for fire år siden
Topdirektør i Bladt Industries er afskediget
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.172