Norden skiller sig af med fire handysize tørlast-skibe
Nyt frasalg sker som led i strategien om at fokusere ejerskabet i tørlastsegmentet på de mellemstore skibstyper supramax og panamax.
Salget drejer sig om skibene:
• 'Nord Hong Kong' (32.282 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord Houston' (32.389 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord London' (32.312 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord Vancouver' (32.353 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord Hong Kong' (32.282 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord Houston' (32.389 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord London' (32.312 t.dv. bygget i 2011)
• 'Nord Vancouver' (32.353 t.dv. bygget i 2011)
Salget betegens som en udløber af strategien Focus & Simplicity , der indebærer, at rederiet fokuserer sit ejerskab i tørlastsegmentet på de mellemstore skibstyper supramax og panamax. Provenuet fra salget af de fire skibe vil blive geninvesteret i supramax- og panamax-skibe.
Norden ejer efter salget otte handysize-skibe. Det er en del af strategien, at Norden fortsat opererer en væsentlig flåde inden for denne skibstype, hvilket på sigt udelukkende vil ske med indbefragtede skibe.
Salget medfører et regnskabsmæssigt tab på i alt 18 millioner dollars.
Norden fokuserer i sine udmeldte forventninger på den underliggende drift, der er upåvirket af salget, og rederiet fastholder derfor forventningerne til et justeret årsresultat for 2016 på -60 til +30 millioner dollars.