23948sdkhjf

Danskbyggede krigsskibe - her er anbefalingerne fra Partnerskabet

En lang række aktører skal finde et sjette gear, hvis de kommende nye krigsskibe skal bygges herhjemme, viser anbefalingerne fra det Maritime Partnerskab 

Hvis Danmarks kommende krigsskibe fra 2030 skal bygges og udstyres på danske værfter, med dansk maritimt industri og medarbejder, skal der en kraftanstrengelse af de store til, fra politikerne, den maritime industri, uddannelsessystemet og forsvaret. 

Det er indtrykket i rapporten fra det Maritime Partnerskab, som i dag har landet sine anbefalinger til  ’udbygningen og opretholdelsen af en dansk skibsbygningskapacitet til gavn for Forsvaret’.

Partnerskabet slår fast, at Forsvaret og Hjemmeværnet de næste 20 år mindst får brug ’ny- eller erstatningsanskaffelse af ca. 15 store krigsskibe og ca. 40 mindre flådefartøjer.  

Det svarer til et nybygget, stort krigsskib og to-tre mindre flådefartøjer - hvert eneste år fra 2030-2040, alene som 1 til 1 erstatning for Forsvaret og Hjemmeværnets nuværende skibe. 

Det kræver - skriver Partnerskabet, en ny, strategisk flådeplan, der rækker 20-25 år frem. 

Og en plan, der tager højde for, at kun et dansk værft i dag er i stand til at bygge skibe, og at arbejdskraften er en anden af de helt store hurdler. 

Hovedanbefalinger

Partnerskabets overordnede anbefalinger lyder:

- Forsvaret skal binde sig til en langsigtet strategisk flådeplan for de kommende 20-25 år.

- Danmarks nationale skibsbygningskapacitet skal styrkes. 

- Forsvaret skal planlægge efter systematisk videresalg af brugte krigsskibe efter ca. 15-20 år.

Stor rekrutteringsudfordring

- Krav om automatisering og robotteknologi ved anskaffelsen af nye krigsskibe.

-Planlagte politiske initiativer, der skal øge udbuddet faglært arbejdskraft, skal følges tæt de kommende år for at vurdere om disse er tiltrækkelige

-Skibsbygningsbranchen og den maritime industris nuværende ufaglærte/faglærte udenlandske arbejdskraft skal eller som der står ’kan justeres på efter behov’. 

-Flere i branchen skal have AMU- og VEU-kurser og antallet af relevante kurser for erhvervsuddannede og ufaglærte skal også øges.

-Adgang for flere internationale studerende på uddannelser med relevans for dansk skibsbygning. 

Bedre rammer

- Forsvarsministeriet og Erhvervsministeriet skal styrke samarbejdet om den forsvarsindustrielle strategi.

- Sagsbehandlingstiden for sikkerhedsgodkendelser skal minimeres. 

- Sagsbehandlingsprocesser for myndighedstilladelser skal styrkes.

- Eksportmulighederne skal styrkes med eksportpartnerskaber og via partnerskaber med allierede.

- Brugen af  danske forsvarsprodukter ’på system-niveau til skibene skal øges. 

- Industrisamarbejder (modkøb) og partnerskaber skal 'udnyttes strategisk'. 

- Forbedret assistance fra udenrigstjenesten. 

- Kapacitetsopbygning, samarbejdsformer og adgangen til forskningsinfrastruktur skal styrkes. 

Hvad sker der nu?

Det åbne spørgsmål er, hvordan anbefalingerne fra Partnerskabet til konkret handling. 

”Partnerskabets anbefalinger vil danne grundlag for regeringens politiske drøftelser med forligskredsen om rammevilkårene for fremtidens krigsskibe", skriver Partnerskabet. 

Her henvises bl.a. til, at Danmarks langsigtede flådeplan skal etableres senest til efteråret. Det er aftalt i anden delaftale af Forsvarsforliget, som faldt på plads i sidste måned. 

Se heler rapporten fra Maritimt Partnerskab her

Nationalt Partnerskab for det maritime område

  • Nedsat af den forrige regering i august 2022. Efter en pause - grundet Folketingsvalget – blev arbejdet genoptaget i marts 2023. 
  • Med indgåelse af det nationale kompromis om dansk sikkerhedspolitik i marts 2022, aftale om dansk forsvar og sikkerhed 2024-2033 i juni 2023 samt Danmarks militære donationer til Ukraine løftes Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed til to procent af BNP fra 2023.
  • Det danske industris langsigtede muligheder for at bidrage skal styrkes for at understøtte Forsvarets løbende behov for krigsskibe og deres udrustning og vedligeholdelse.
  • Nationalt Partnerskab består af: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Danske Rederier, Dansk Industri, Forsikring & Pension, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarskommandoen, Maritime DTU, Danske Maritime, Martec, 3F og Dansk Metal. 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141