23948sdkhjf

Lightship Chartering er på vej tilbage efter "den perfekte storm"

REGNSKAB: Tørlastmægleren Lightship Chartering havde et turbulent 2015. En flirt med Maersk Broker gik galt, og fire partnere forsvandt. Det har kostet, men ledelsen forventer sorte tal igen i år.
Optimismen var stor, da mæglerhusene Maersk Broker og Lightship Chartering i januar sidste år annoncerede, at de ville gå sammen i et joint venture. Men kun seks måneder senere gik de igen hver til sit pga. en uoverensstemmelse. Den planlagte "merger" var aflyst.

Få måneder senere forlod fire af de seks partnere pludselig Lightship Chartering, og det gav nye bølgeskvulp, ikke mindst i pressen. Læg dertil de lave fragtrater på tørlastmarkedet, og man har, hvad bestyrelsesformand Morten Have kalder "den perfekte storm". Uroen medførte et stort underskud i 2015 (se boks), men nu er selskabet ved at komme sig.

”I bund og grund er selskabet fuldstændig på ret køl. Vi er et sted mellem 23 og 25 procent over forretningerne fra sidste år. Det var en perfekt storm i 2015, men den er forbi. Vi har sorte tal på nuværende tidspunkt, og det forventer vi også, at vi kommer ud af 2016 med,” siger Morten Have og tilføjer med henvisning til, at fire partnere har forladt skuden:

”På det personlige plan var der da en periode, der var lidt mærkelig. På den daglige drift er vi imidlertid store nok til, at afgangen har en minimal indflydelse.”

Dårligt regnskab
Lighship Chartering havde et underskud efter skat på 16,2 mio. kroner i 2015, og det tøver bestyrelsesformanden ikke med at kalde for rædselsfuldt. Men han mener altså, at årsagen er åbenlys, selvom han ikke henviser til raterne, som mange shippingvirksomheder med underskud gør.

”Underskuddet skyldes ikke det dårlige tørlastmarked, vi var igennem i 2015. Det skyldes hovedsageligt mergeren med Maersk Broker, der tog fokus væk fra den daglige drift,” siger Morten Have og tilføjer:

”Når man forsøger at lave en merger af den størrelse, som vi forsøgte, bør man gå all in, og det tager jo en masse tid og udgifter til advokater, revisorer, it, branding - et hav af ting, inklusive os selv, og den tid vi brugte på det.”

Bruddet
Underskuddet tilskrives altså en drejning i fokus fra de mange medarbejdere, som var involveret i transformationen, der aldrig blev fuldendt.
”Fokus var simpelthen ikke på den daglige drift, som den bør være, og det kan man se afsmittet på bundlinjen,” siger Morten Have og oplyser, hvad problemet efter hans opfattelse var ift. Maersk Broker.

”Det, der gik galt med Maersk Broker, var, at vi ikke kunne blive enige til sidst. Det har vi ikke yderligere kommentarer til. Vi har en gentlemanaftale om, at vi holder detaljerne for os selv. Men vi har stor respekt for Maersk Broker, og vi laver stadig aftaler med dem,” fastslår Morten Have.

Skulle I ikke have set det problem før?
”Det er ikke altid muligt. Der var et essentielt problem, og vi kunne ikke komme videre fremad. Man bygger jo et hus fra bunden af, og det er ikke altid, at taget holder. Vi nåede desværre ikke i mål.”

Partnerflugt
De fire partnere, der forsvandt i efteråret, var Thomas Stahl, Mike D. Creaven, Kenneth Harritsøe og Frank Mortensen. De to sidstnævnte arbejder nu i Maersk Broker. Bruddet skyldes angiveligt en uoverensstemmelse om kursen, og de seks partnere er havnet i en uenighed om værdien af kontrakter. Det er nævnt i regnskabet med adresse til en tidligere partner, som har taget kraftigt afstand fra anklagen. Afgangen i september skete da også pludseligt, hvilket angiveligt kom bag på de to sidste partnere – Morten Have og Gianluca Garufi.

”Gianluca Garufi blev partner for tre år siden, og vi havde majoriteten af aktierne. Vi var enige om, hvordan den fremtidige drift af selskabet skulle være,” siger Morten Have og tilføjer:

”Det er sådan i vores branche, at alle tror, de er konger og uundværlige, men posten skal jo ud, og det kommer den. Det var selvfølgelig en stor overraskelse, at de fire stoppede, men heldigvis har vi en størrelse, der gør, at vi har næste generation klar.”

Morten Have påpeger, at det er en naturlig del af shipping, at man går til naboen efter medarbejdere.

Ny kurs
”Det har vi selv gjort tidligere, det er helt OK. Det er jo ledelsens opgave at holde selskabet på rette kurs, og tre mæglere og en adm. person, der siger op, er et overraskende lille problem i det daglige.”

Morten Have understreger, at det ikke var ham alene imod de fire partnere, men majoriteten af Lightship Chartering, der var uenige med dem.

”Jeg har selvfølgelig noget at skulle have sagt, siden jeg har en pæn ejerandel, men jeg har ikke flertallet uden Gianluca Garufi. Vi to var enige om retningen, og vi rådfører os desuden med andre, også den næste generation af partnere.”

Siden er tre nye partnere kommet til, så der i dag er fem partnere i Lightship Chartering. Ud over Morten Have og Gianluca Garufi er det Kasper Bøgelund, Morten F. Kristensen og Charles Aavik.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203