23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Verdens første rene LNG-containerskib leveret

Det amerikanske rederi Tote Maritime – der forrige uge mistede den 40 år gamle 'El Faro' i en hurricane – har taget levering af den første af to rent LNG-drevne containerskibe. Det er det amerikanske værft GD NASSCO, der har stået for bygningen af 'Isla Bella', som skibet er navngivet. LNG-maskineriet betyder, at skibet kan sejle ”rent” i henhold til de amerikanske ECA-regler, der svarer til dem, der er etableret i Nordsøen og Østersøen.

Motoranlægget leveres af koreanske DMSE, og det gælder et Man Diesel & Turbo-system af typen 8L70ME-C8.2GI. Det er samtidigt det første producerede af sin art i verden. Anlægget vil ifølge Tote Maritime betyde, at man i forhold til lignende størrelse skibe ud over at opfylde SOx-kravene også vil reducere sin NOx-emmission med 98 procent og sin CO2-udledning med 72 procent.

Skibet skal indsættes på samme rute mellem Jacksonville i Florida og San Juan på Puerto Rico, hvor også 'El Faro' sejlede. Søsterskibet forventes klar til indsættelse til foråret. De bliver de første skibe af deres art i verden, men andre rederier som bl.a. UASC har fået leveret et par ULCS'ere på 18.800 TEU, der er forberedt til at blive LNG-drevne. De sejler dog foreløbigt på fuelolie.
 
Kilde: Tote Maritime 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|