23948sdkhjf

A2Sea speeder op

Nybygningen ”Sea Installer” forventes leveret fra Kina i slutningen af 2012, hvor arbejdsstyrken i Danmark vil vokse fra 270 til 350 medarbejdere i det stærkt offshore-specialiserede firma.
Det Fredericia-baserede firma A2Sea, som har specialiseret sig i opsætning af offshore vindturbiner og vindmøllefundamenter i Nordsøen og Østersøen, forventer at kunne øge medarbejderstaben fra 270 til 350 i løbet af næste år.
 
Nybygningen ”Sea Installer”  - et self-propelled jack-up fartøj -  fra kinesiske Cosco forventes leveret i Danmark til oktober næste år og er allerede beskæftiget  de næste fire år med opsætning af havvindmøller og fundamenter.

Mange opgaver 
Som ordresituationen ser ud i dag, har A2Seas nuværende  fire - og næste år altså fem - specialskibe opgaver hel hen til 2015-2016, oplyste skibsingeniør  Michael Paulsen fra A2Sea på Den Blå Konference 2011 i København.
 
”Sea Installer”  bliver bemandet med 25 af gangen samt to DP2-operatører (Dynamisk Positionering) og vil i alt kræve en stab på 50. Nyanskaffelsen kan operere på vanddybder fra 6,5 til 45 meter og skal i første omgang arbejde i den engelske del af Nordsøen, hvor vinden blæser i den rigtige retning og får markedet for havvindmøller  til nærmest  at eksplodere.
 
England vil opsætte 3.000 havmøller (20 GW) frem mod 2020, Tyskland 1.500 (ca. 10 GW), og Frankrig har konkrete planer om opsætning af 1.000 møller. Danmark har planer om 3-400 møller – og flere i pipeline – og A2Sea er så småt ved at starte projekt Anholt op, hvor Grenå Havn skal være udskibningshavn.  Også Sverige er begyndt at røre på sig, hvis de ellers kan få en national støtteordning på plads. Endelig har Holland og Belgien planer, så det er i Nordsøen det hovedsageligt sker.
 
A2Sea har siden sin etablering i 2000 installeret mere end 750 vindturbiner og mere end 350 fundamenter i Østersøen og Nordsøen og omsatte sidste år for over 120 mio. €.
Iflg. salgschef Kaj Lindvig kan både hollandske, tyske og engelske konkurrenter lave samme opgavetyper som A2Sea tilbyder. Der er derfor også i lyset af det kæmpemæssige markedsboom kamp om medarbejdere med de rigtige kompetencer. Især DP2-operatører.
 
Ombygning
Her arbejder A2Sea sammen med canadiske Teekay om at bygge en udtjent shuttle tanker om til installationsfartøj på de store jackets. Shuttle tankere har i forvejen DP2 operatører, som kender teknologien og udstyret, så på den måde kan måske hentes noget DP2-kompetence til Danmark. 
Forskellige kurser og mere eller mindre teoretisk uddannelser rækker ikke til at blive DP2-operatør. For at blive det, kræver det også erfaring fra det virkelige liv på søen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157