Rønne Havn A/S hæver nu havnepengene med 2,5 procent. Ifølge Bornholms Tidende er det første gang siden 2001. dette er sket. Havnen har i de seneste år investeret kraftigt i nye faciliteter til Danske Færger A/S, der til gengæld yder et stort bidrag til Rønne Havns kernesunde kasse.
Af 55 mio. investerede kroner er 10 mio. kr. finansieret via Havnepakke 2 og brugt til den ny Tysklandsvej. Størstedelen af de øvrige 45 mio. kr., der er brugt siden 2009, har handlet om bundsikring og nye lejer og landgange til hurtigfærgen »Leonora Christina«, men også om landanlæg til den ombyggede »Hammerodde«. Havnen lånefinansierer nyanlæggene, og investeringen kan sættes i forhold til, at Danske Færger i 2010 lagde næsten halvdelen af havnens samlede indtægter på 46,1 mio. kr. i havneafgifter. En sum, der er lidt højere end blot og bar betaling efter takstbladet i henhold til en aftale mellem havn og rederi om, at Danske Færger over nogle år skal gi’ et ekstra bidrag til en række tekniske indretninger ved færgelejer m. v.
Af 55 mio. investerede kroner er 10 mio. kr. finansieret via Havnepakke 2 og brugt til den ny Tysklandsvej. Størstedelen af de øvrige 45 mio. kr., der er brugt siden 2009, har handlet om bundsikring og nye lejer og landgange til hurtigfærgen »Leonora Christina«, men også om landanlæg til den ombyggede »Hammerodde«. Havnen lånefinansierer nyanlæggene, og investeringen kan sættes i forhold til, at Danske Færger i 2010 lagde næsten halvdelen af havnens samlede indtægter på 46,1 mio. kr. i havneafgifter. En sum, der er lidt højere end blot og bar betaling efter takstbladet i henhold til en aftale mellem havn og rederi om, at Danske Færger over nogle år skal gi’ et ekstra bidrag til en række tekniske indretninger ved færgelejer m. v.