23948sdkhjf

Rekord-bøde til Color Line

Rekordhøje bøde- og erstatningskrav i to sager om dansk-norsk og norsk-svensk færgetrafik
Det norske rederi Color Line, som besejler ruterne fra Hirtshals til Kristiansand og Larvik, Oslo-Kiel og Strömstad-Sandefjord, er af EFTAs overvågningsorgan ESA blevet pålagt en bøde på 145 mio. NOK for at have brudt konkurrencereglerne i EØS-aftalen og med en eneretsaftale udelukket konkurrenterne fra adgangen til færgedrift fra den svenske vestkysthavn Strömstad. Det skriver den norske avis Dagens Næringsliv (DN).

Bøden, der gælder perioden frem til 2005, er den største, ESA nogensinde har idømt.

-Vi er uenige og vil studere bødeforlægget nøje, siger Color Lines koncerndirektør for Kommunikation og Samfundskontakt til DN. Color Line har mulighed for at kræve sagen for EFTA-domstolen, men det har ikke opsættende virkning for betalingen af de 145 mio. NOK, der skal betales eller stilles som bankgaranti inden tre måneder. En konkurrent på markedet, Kystlink, der som stamrute drev trafik mellem Hirtshals og Langesund, fik efter flere gange at være blevet afvist i 2006 lov at sejle på ruten Langesund-Strömstad, men gik konkurs i 2008.

Ruten Strömstad-Sandefjord er især attraktiv, fordi det er den korteste færgerute i Norden, der fortsat opretholder fuld taxfree status, idet Norge ikke er medlem af EU.

En anden af Color Lines konkurrenter, det norsk-ejede danske rederi Fjord Line, går nu i retten med et krav om erstatning på 120 mio. NOK mod Kristiansand Havn i en lignende sag. Fjord Line har tidligere i flere norske retsinstanser fået dom for, at havnen ulovligt har udelukket Fjord Line fra adgang – noget, der kom konkurrenten Color Line til gode.
 
Fjord Line og Kristiansand Havn har forsøgt at forhandle om erstatningens størrelse, men hvor Kristiansand Havn ifølge avisen Fædrelandsvennen kun vil anerkende et beløb på ca. 20 mio. NOK, mener Fjord Line sig altså berettiget til det seksdobbelte.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125