Dansk Offshore Transport i Egå ved Aarhus udvider flåden, der hovedsagligt er målrettet vind offshoreindustrien, med et femte fartøj. 15. januar overtages således den tidligere norske ambulancebåd »Sanna« i Norge, hvorfra den skal sejles hjem til ombygning til dansk flag i DIS.
Ifølge Lars Bo Nielsen fra Dansk Offshore Transport skal købet af det 46 bt. store fartøj øge rederiets generelle kapacitet i vindoffshore-markedet, hvor kravene til bl.a. crew-transfer-fartøjerne bliver stadig større. Og »Sanna« er da også to til tre gange større end Dansk Offshore Transports nuværende tre fartøjer »Styrbjørn«, »Svend T« og »Harald B«, som anvendes til persontransport i kontrakter på havmølleparker.
»Sanna«, der under dansk flag kommer til at hedde »Gorm«, er dog endnu ikke sluttet til nogen kontrakt, understreger Lars Bo Nielsen. Han forventer, at det nyindkøbte skib kan være klar medio februar efter endt ombygning og indflagning.
Passagerskib
»Sanna« har indtil nu fungeret som ambulancebåd i det nordlige Norge i en offentlig koncession givet til rederiet Boreal Transport Nord, som dermed er sælgeren. Skibet er i øjeblikket klasset som passagerskib til 37 pax i op til 30 sømil fra kysten. Dansk Offshore Transport vil imidlertid have skibet indflaget som fragtskib – altså med maksimalt 12 passagers kapacitet. Dermed bliver der mulighed for at indrette gode velfærdsfaciliteter i den tidligere store passageraptering. Endelig udstyres skibet også med en ca. 1,5 t Swl kran på agterdækket til dets nye rolle på havmølleparker.
»Sanna« er et enkeltskroget hurtiggående aluminiumsfartøj og er bygget i Norge i 1988. Servicefarten er på 27 knob fra et helt nyinstalleret dobbelt MAN Diesel maskineri koblet på to CP-propellere.
Ud over de nu snart fire crew transfer-både, ejer Dansk Offshore Transport også den selvfremdrevne arbejdsplatform og tidligere svenske vejfærge »Halvgrim«, som i øjeblikket er oplagt i Horsens havn.
Ifølge Lars Bo Nielsen fra Dansk Offshore Transport skal købet af det 46 bt. store fartøj øge rederiets generelle kapacitet i vindoffshore-markedet, hvor kravene til bl.a. crew-transfer-fartøjerne bliver stadig større. Og »Sanna« er da også to til tre gange større end Dansk Offshore Transports nuværende tre fartøjer »Styrbjørn«, »Svend T« og »Harald B«, som anvendes til persontransport i kontrakter på havmølleparker.
»Sanna«, der under dansk flag kommer til at hedde »Gorm«, er dog endnu ikke sluttet til nogen kontrakt, understreger Lars Bo Nielsen. Han forventer, at det nyindkøbte skib kan være klar medio februar efter endt ombygning og indflagning.
Passagerskib
»Sanna« har indtil nu fungeret som ambulancebåd i det nordlige Norge i en offentlig koncession givet til rederiet Boreal Transport Nord, som dermed er sælgeren. Skibet er i øjeblikket klasset som passagerskib til 37 pax i op til 30 sømil fra kysten. Dansk Offshore Transport vil imidlertid have skibet indflaget som fragtskib – altså med maksimalt 12 passagers kapacitet. Dermed bliver der mulighed for at indrette gode velfærdsfaciliteter i den tidligere store passageraptering. Endelig udstyres skibet også med en ca. 1,5 t Swl kran på agterdækket til dets nye rolle på havmølleparker.
»Sanna« er et enkeltskroget hurtiggående aluminiumsfartøj og er bygget i Norge i 1988. Servicefarten er på 27 knob fra et helt nyinstalleret dobbelt MAN Diesel maskineri koblet på to CP-propellere.
Ud over de nu snart fire crew transfer-både, ejer Dansk Offshore Transport også den selvfremdrevne arbejdsplatform og tidligere svenske vejfærge »Halvgrim«, som i øjeblikket er oplagt i Horsens havn.