Langeland Kommune har kontraheret en ny Strynø-færge hos Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri til levering andet kvartal 2013. Den nye færge skal afløse rutens nuværende færge »Strynøboen«, der er fra 1966.
Den kommende nye Strynø-færge blive drevet med en kombination af et konventionelt maskineri og via batterier. Den rene el-drift vil formenligt ske i ca. 25 pct. af tiden. Den nøjagtige konfiguration af nybygningens fremdrivningsdel er dog endnu ikke endelig fastlagt, da den indgår i værftets detaildesign, som stadig pågår.
Det er skibsingeniørvirksomheden OSK-ShipTech i Aarhus, der har forestået nybygningens grunddesign og EU-udbuddet af kontrakten på vegne af Langeland Kommune.
I udbuddet indgik bl.a. en konfiguration, hvor nybygningen skulle kunne drives i 80 pct. af tiden på batterier, der så skulle oplades natten over på Strynø med vedvarende energi. Denne løsning blev imidlertid droppet, da den viste sig for dyr.
Langeland Kommune fik i 2009 bevilget 36 mio. kr. fra Indenrigs- og Socialministeriets færgepulje til den nye færge. Kontraktprisen ved Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri er ifølge Langeland Kommune på 34.310.450 kr., mens der er afsat yderligere godt 1,6 mio. kr. til øvrige udgifter i forbindelse med bygningen, bl.a. byggetilsyn, som kommunen ventes at købe sig til udefra.
Den kommende nye Strynø-færge blive drevet med en kombination af et konventionelt maskineri og via batterier. Den rene el-drift vil formenligt ske i ca. 25 pct. af tiden. Den nøjagtige konfiguration af nybygningens fremdrivningsdel er dog endnu ikke endelig fastlagt, da den indgår i værftets detaildesign, som stadig pågår.
Det er skibsingeniørvirksomheden OSK-ShipTech i Aarhus, der har forestået nybygningens grunddesign og EU-udbuddet af kontrakten på vegne af Langeland Kommune.
I udbuddet indgik bl.a. en konfiguration, hvor nybygningen skulle kunne drives i 80 pct. af tiden på batterier, der så skulle oplades natten over på Strynø med vedvarende energi. Denne løsning blev imidlertid droppet, da den viste sig for dyr.
Langeland Kommune fik i 2009 bevilget 36 mio. kr. fra Indenrigs- og Socialministeriets færgepulje til den nye færge. Kontraktprisen ved Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri er ifølge Langeland Kommune på 34.310.450 kr., mens der er afsat yderligere godt 1,6 mio. kr. til øvrige udgifter i forbindelse med bygningen, bl.a. byggetilsyn, som kommunen ventes at købe sig til udefra.