23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye Gedser- Rostock-færger klar til sommeren 2015

Det kan blive LNG-elektriske dobbeltender-færger, der kommer i stedet for de annullerede Stralsund-færger mellem Gedser og Rostock.
”Vi regner med at være færdige med designspecifikationerne i løbet af februar til to nye Gedser – Rostock-færger, så vi kan begynde processen med at sende dem i udbud. Denne her gang går vi ud til langt færre værfter end vi gjorde, da vi udbød Stralsund-færgerne. Der bliver kun tale om en lille håndfuld europæiske værfter og formenligt et enkelt asiatisk – og vi vil være helt sikre på, at værftet kan løfte opgaven,” forklarer Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.

Planen er denne gang at have den tiltrængte tonnagefornyelse på Gedser – Rostock-ruten klar i foråret 2015.

Scandlines annullerede i november 2012 kontrakten på to færger under bygning hos P+S Werften i Stralsund, efter det over flere måneder stod stadigt mere klart for Scandlines, at færgerne fraveg kritisk fra de kontraktlige specifikationer. Faktisk i en sådan grad, at de nye færger ville være ubrugelige på ruten mellem Gedser og Rostock, hvortil de var designet og tiltænkt.

De nye færger, som nu skal kontraheres, bliver langt fra blot en gentagelse af de to annullerede færger.

”Der er allerede sket meget på den teknologiske front siden vi udviklede de to færger, vi bestilte i Stralsund. Derfor vil der på flere punkter blive tale om nogle andre skibe denne gang. Vi har endnu ikke lagt os fuldstændigt fast på om det skal være dobbeltendere eller enkeltendede færger. For Gedser – Rostock-ruten ligger nemlig lige på grænsen mellem, hvad der er optimalt for de to færgetyper. Samtidigt kigger vi også på alternativt fremdrift. LNG er klart med i overvejelserne, og muligvis også i en kombination med eldrift,” afslører Søren Poulsgaard Jensen fra den designproces, der lige nu foregår internt i Scandlines.

Han uddyber, at det bl.a. er rederiets igangværende projekt på Rødby – Puttgarden, der kan tjene som inspiration til de nye Gedser-færger. På Rødby-ruten skal en af de fire diesel-elektriske færger fra foråret i perioder anvende strøm fra batterier, der lades fra færgens gensets, når der er overskud fra deres output. Det samme setup kan altså tænkes på nye LNG-, eller gas,-elektriske færger, som i øvrigt også vil blive de første af sin slags i verden.

Søren Poulsgaard Jensen understreger dog, at rutens karakter med kun 15 minutters havnetid giver store udfordringer i forhold til bunkring af LNG.

Tusinde ton for tunge
Scandlines havde sikret sig med bankgarantier på de forudbetalinger på ca. 20 mio. EUR per færge, som rederiet havde betalt i forbindelse med de to annullerede nybygningskontrakter på P+S Werften.

Derfor er det økonomisk set ikke voldsomme tab, Scandlines har lidt efter det mislykkede projekt i Stralsund. Alligevel ærgrer sagen Søren Poulsgaard Jensen, der peger på de mange resurser, både økonomiske, men i høj grad også tidsmæssigt hos de mange medarbejdere, der har knoklet i den mislykkede byggeproces.

Samtidigt står Scandlines nu med en endnu ikke opgraderet ruten, som i to år mere skal betjenes af færger, der er langt mindre effektive end de tiltænkte nye færger ville havde været.

Det var i december 2011, da den første af færgerne var blevet søsat, at lastemærkerne afslørede, at der var noget galt med færgernes vægt. Men Søren Poulsgaard Jensen fortæller, at man først vurderede færgerne til at veje omkring 250 ton for meget. Siden skulle det imidlertid vise sig, at de faktisk vejede 1.000 til 1.100 ton for meget, hvilket svarer til en vægtoverskridelse på 8 – 9 pct. af den kontraktspecificerede vægt.

Dette kom frem efter en uafhængig stabilitets- og krængningstest udført af Lloyds Register, og blev sammen med værftets konkurs udslagsgivende for, at Scandlines valgte at annullere kontrakterne i november sidste år.

På det tidspunkt var færgerne allerede mere end et halvt år forsinkede, og altså i realiteten uanvendelige på Gedser – Rostock-ruten, hvor der i Gedser er meget begrænset dybgang. Noget der ville umuliggøre anløb af havnen, hvis de for tunge færger skulle kunne bære den tiltænkte maksimale lastmængde.

Søren Poulsgaard Jensen oplyser, at der forud for annulleringen i Scandlines’s tekniske afdeling sågar havde været overvejelser om, at færgerne enten kunne forlænges, for ad den vej at genvinde noget af den specificerede dødvægtskapacitet, eller, alternativt, om noget af overbygningen kunne fjernes eller udskiftes med lettere materialer.

Læs også:
Scandlines annullerer Stralsund-kontrakter
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03