23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Specialister i ubeskrevne værfter

Det kræver masser af praktisk erfaring og flair for dialog at være rederens repræsentant på et ubeskrevet værft.
Erria solgte i januar 2012 sin flåde af tankskibe til Uni-Tankers. Siden har Erria alene haft fokus på to af sine eksisterende aktiviteter: ship management og consulting.
”Vores faste stab i consulting-delen består i dag af 30 mand – typisk maskinfolk, stålfolk og malerinspektører. Det er helt afgørende, at vores medarbejdere har en virkelig stærk praktisk baggrund med skibe og skibsbygning. Samtidig skal de også være gode til at være i en, nogle gange, krævende dialog. De skal kunne sige fra, men straks derefter skal de kunne komme med reelle og brugbare anvisninger på, hvordan tingene så skal gøres,” forklarer Jørgen Thuesen.

Erria Consulting har nemlig efterhånden udviklet sig til en specialist udi disciplinen at repræsentere de risikovillige redere, som ønsker at bygge skibe på mere ubeskrevne værfter, mange gange i dele af verden, hvor der ikke tidligere er blevet bygget ret mange ”IMO-skibe” til internationale operatører.

”Vi er i øjeblikket seks forskellige nationaliteter. Site manageren er altid en nordeuropæer – konkret i forhold til i Bangladesh var han fra Polen. Det er faktisk kun i Kina, at vi prioriterer at have en lokalt ansat i vores team, altid en tekniker, som kan være bindeled og oversætter, da det oftest ikke er muligt at kommunikere ret meget på engelsk. Vi har dog flere gange på kinesiske værfter oplevet, at ”vores mand” over tid begynder at blive for værftstro, da han jo godt ved, at Erria-projektet kun er midlertidigt,” forklarer Jørgen Thuesen. Han peger dermed på én af de særlige udfordringer, der er ved at bygge skibe på et af de små såkaldte green field-værfter, som skød op i Kina under den internationale højkonjunktur.

Ghana og Venezuela
Ud over det netop afsluttede projekt i Bangladesh er Erria Consulting aktuelt involveret i tre projekter, som adskiller sig fra majoriteten af den internationale skibsbygningsaktivitet. Dette er ikke mindst gældende for bygningen af to nye 49 meter lange dobbeltender-færger til den ghanesiske stat. Færgerne bygges lokalt på reden af Lake Volta efter simple og holdbare principper, så den også kan drives og vedligeholdes lokalt efterfølgende. Ud over den igangværende byggeproces har Erria Consulting også stort set stået for alle øvrige aspekter omkring færgernes tilblivelse.
Erria Consulting har i øjeblikket også et site team i gang i Iran, hvor de repræsenterer det statslige venezuelanske olieselskab PDVSA under bygningen af fire aframax-tankskibe. Den første af de fire 120.000-tonnere gennemførte sin prøvetur for godt en måned siden. For samme sydamerikanske reder forestår Erria Consulting endvidere i øjeblikket byggetilsynet på to 27.000 t.dv. kombinerede asfalt- og olietankskibe på Estaleiros Navais de Viana do Castelo i Portugal, som ikke tidligere har bygget denne skibstype.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|instance-web03