Kun få gener
Strandfodring
Håber på godt vintervejr
Dagligt tilsyn
- Fakta Skagen Havn
- Projektet omfatter bl.a.:
- Minimum 12 meter vanddybde i indsejlingen og 11 meter ved kaj
- Indsejlingsbredde 175+ meter
- 1.300 meter nye ydermoler
- I alt 600 meter ny kaj
Der skal etableres 600 meter ny havnekaj og 1.300 meter ny ydermole, og lige nu er de nået 50 meter ud med den nye mole. Nede på arealerne ved kajen ligger 184 stykker dobbeltjern, såkaldt spuns, kraftige jernplader, der er nittet sammen af to enkeltjern. De er lige ankommet, og tonsvis af sten er de seneste uger på vej via skibe fra Sverige. De flytter sand fra havnebassinet til stranden og til den ny mole. Havneudvidelsen på Skagen Havn er i fuld gang. I løbet af 14 dage skal entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S i gang med at vibrere de 21 meter lange stålspuns på plads, og det vil i et vist omfang kunne mærkes og høres, forklarer Per Conradsen, teknisk designer og projektassistent i forbindelse med havneudvidelsen på Skagen Havn. ”Generne skulle blive forholdsvis milde. Tidligere blev pladerne banket på plads, i dag foretrækker man at vibrere dem på plads, fordi man undgår kraftige stødrystelser, og det går hurtigere og er mere effektivt,” forklarer Per Conradsen. Aarsleff skal i samarbejde med partnerne Rohde Nielsen A/S, VG Entreprenører A/S og Grontmij forestå arbejdet. ”Vi er netop blevet færdige med det foranliggende projekteringsarbejde, og nu glæder vi os til at komme i gang med alt det praktiske,” siger afdelingsingeniør Henrik Rasmussen fra Aarsleff til Søfart. ”Når det er så stort et projekt, skal man gå grundigt til værks, vi skal jo udføre arbejdet ordentligt,” siger Henrik Rasmussen. I forbindelse med havneudvidelsen skal der også flyttes ca. 600.000 kubikmeter sand, og 275.000 kbm. af denne sandmængde er brugt til strandfodring på flere strækninger øst og vest for havnen. Resten af sandet skal bruges til at bygge en sandpude på havbunden i forbindelse med anlæggelsen af den nye ydermole. Havnedirektør Willy Bent Hansen glæder sig over, at arbejdet er kommet godt i gang. For nogle uger siden begyndte indskibningen af i alt 350.000 tons sten fra Sverige. Stenene skal anvendes til opbygning af 1.300 meter ny mole foran det nye havnebassin. I de kommende måneder vil der tre-fire gange om ugen være indskibninger af sten, i alt er der brug for 525.000 tons i størrelsen 0,1 til 12.000 kg per stk. til molen. Den store mængde sten er nødvendig på grund af den forholdsvis store vanddybde på 12 meter i det kommende bassin. Den kegleformede mole bliver ved havbunden mellem 50 og 100 meter bred. Havnedirektøren håber ligesom Per Conradsen på, at entreprenørerne får godt vejr i løbet af vinteren til at arbejde videre med projektet, så tidsplanen kan overholdes. Per Conradsen glæder sig over, at entreprenørfirmaet går grundigt til værks. ”Arbejdet går udmærket," siger han. "De har arbejdet en del med detailprojektering. De går grundigt til værks, og det er vi glade for på havnen. Det gør os fortrøstningsfulde, at entreprenørernes arbejde ikke bygger på tilfældigheder. Alt foregår efter planen, og vi forventer at nå de overordnede mål,” siger Per Conradsen. Han frygter allermest en ruskende vinterstorm eller hård frost. Det kan skabe dårlige arbejdsbetingelser. ”Vinteren får forhåbentlig ikke nogen betydning. Så længe vandet ikke fryser til is, har det ikke så meget at sige i forhold til molebyggeriet. Til gengæld er arbejdet med spunspladerne vindafhængigt. Pladerne er 21 meter lange, og de skal op i luften, før de skal vibreres ned i jorden. Det kan være svært at styre, hvis det blæser,” siger Per Conradsen. Han forklarer, at den største udfordring er at få molebyggeriet til at gå efter planen – kraftig blæst kan f.eks. gøre, at man ikke er i stand til at lægge til ved molen. Hans vigtigste opgave i processen med havneudvidelsen er at føre dagligt tilsyn og være kontaktperson og bindeled for de involverede parter. Skagen Havn har COWI som bygherrerådgivere på havneudvidelsesprojektet, og Per Conradsen er så at sige COWI's forlængede arm. ”Vi er fulde af fortrøstning. Vi har et godt tillidsforhold mellem bygherre og entreprenør, og vi har rigtig gode erfaringer med Aarsleff,” siger Per Conradsen. Han glæder sig over at have travlt for tiden. Næste uge skal de i gang med at støbe ankerplader til den nye spunsvæg. Molebyggeriet kommer til at forløbe kontinuerligt med andet arbejde, og der bliver sideløbende arbejdet videre med detailprojektering. Udvidelsen indebærer, at der etableres et stort nyt yderbassin med ny indsejling og i alt 600 meter ny kaj. Arbejdet med havneudvidelsen begyndte fysisk i august i år og skulle gerne stå færdigt i begyndelsen af 2015. ”Vi holder tidsplanen, har justeret lidt på den, men tingene skulle gå op i den sidste ende,” siger Per Conradsen. Den nye infrastruktur og de nye havnefaciliteter skal give mulighed for, at Skagen Havn kan tilbyde væsentligt større skibe at anløbe havnen, end det er muligt i dag. Med de nye faciliteter der skabes, kan havnen i 2015 modtage krydstogtskibe på op til 330 meter. Det vil gøre Skagen væsentligt mere attraktiv som krydstogtdestination fremover. Yderligere skabes mulighed for at øge godsomsætningen på olie markant, da bl.a. større tankskibe kan anløbe havnen til den tankterminal, der ligeledes arbejdes med i denne tid.