23948sdkhjf

Nettet strammes om Costa Concordia-kaptajn

Kaptajn Francesco Schettino kan snart se enden på komedien
Der var beviseligt hundredevis af passagerer om bord på det synkende krudstogtskib Costa Concordia, da kaptajn Schettino - formentlig i personlig panik - valgte at forlade skibe i en af redningsbådene. Det kan nu fastslås efter afhøring i den pågående retssag om ulykken af Coast Guard-kaptajn Gregorio De Falco, der opdagede fadæsen kort efter ulykken, og derpå (via radiokontakt) gentagne gange beordrede Schettino tilbage om bord på Costa Concordia.
 
 Gregorio kunne endvidere oplyse retten om, at Coast Guraden først modtog et nødsignal fra Costa Concordia omkring en time efter, at grundstødningen havde fundet sted. I det mellemliggende tidsrum skulle skibets officerer flere gange have informeret myndighederne om, at alt var Ok som sådan, og at der kun var tale om et midlertidigt udfald af skibets strømforsyning.
 
Men Coast Guarden blev mistænksom, da en passager via telefonkontakt til et familiemedlem (der viderebragte oplysningen) havde informeret om, at de var blevet beordret i redningsvestene, og at tingene så mildt sagt fatale ud om bord - med begyndende slagside, faldende møbler etc. 
 
Retten har også lyttet til optagelser af samtalerne mellem Schettino og Gregorio, der tydeligt afslører, at Schettino befandt sig i en redningsbåd, mens der angiveligt befandt sig ca. 300 passagerer plus et antal mere ansvarlige besætningsmedlemmer om bord.
 
Schettino stå anklaget for manddrab, pligtforsømmelse og ansvarlig i selve forliset. Han kan se frem imod anklagerens krav om 20 års fængsel. Selve skbet er pt. rettet op af bjærgningsselskaberne og med noget af apteringen oven vande. Nu afventes foråret før bjærgningen fortsættes. 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094