23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Glædelig jul i Skagen efter ny ordre

Søværnet kontraherer tredje enhed i Knud Rasmussen-klassen.








Glad minister











 
Tulugaq ikke helt fri endnu












Det blev en glædelig julehilsen, Karstensens Skibsværft i Skagen fik på falderebet af 2013. Og det er vel lige før, at man kan sige, at beskeden kom ned gennem skorstenen sammen med julemanden. Det gælder nemlig en ordre på et tredje inspektionsskib til brug ved Søværnets opgaver rundt Grønland/Arktis.   Som bekendt har Karstensens Skibsværft tidligere leveret de to første skibe i klassen – Knud Rasmussen og Ejnar Mikkelsen – og det bliver en enhed nærmest magen til, der nu skal leveres – i øvrigt som et led i forsvarsaftalen for 2013-2017. Men detaljerne er altså først helt på plads nu. Dog er byggeprisen endnu ikke oplyst af parterne. Det kan forventes, at Karstensens Skibsværft vil lade skroget bygge på udenlandsk værft og derpå selv færdiggøre det     I forbindelse med aftalen udtaler forsvarsminister Nicolai Wammen i en kommentar på Forsvarsministeriets hjemmeside: ”Med det nye skib i Knud Rasmussen-klassen får vi et skib, der er hurtigere og langt mere udholdende end den aldrende inspektionskutter Tulugaq. Samtidig vil vi få et skib, der ligner de to andre skibe af Knud Rasmussen-klassen, som Forsvaret allerede i dag bruger i Arktis. Det er klart en fordel, og vi ser frem til samarbejdet med Karstensens Værft, der også har bygget Søværnets to øvrige skibe i Knud Rasmussen-klassen.”   ”Jeg glæder mig over, at der i dag bliver underskrevet kontrakt med Karstensens Skibsværft A/S om at bygge et nyt skib i Knud Rasmussen-klassen. Søværnets evne til opgaveløsning i det arktiske område skal udvikles. Vi har derfor brug for et nyt skib til operationer i Arktis og specielt det grønlandske område, hvor opgaverne blandt andet vokser på grund af den øgede skibstrafik. Partierne bag forsvarsaftalen for 2013-2017 er enige om, at der skal bygges et nyt og moderne skib til operationer i Arktis, og nu kan værftet så komme i gang med arbejdet,” siger Nicolai Wammen. Selv om kutteren Tulugaq, som eneste overlevende af de ellers meget sejlivede orlogskuttere på Grønland, har klaret sig fornemt gennem årene, så bliver det en værdig afløser, der kommer til. Det har både Knud Rasmussen og Ejnar Mikkelsen allerede gentagne gange bevist via ekspeditioner næsten hele vejen op langs både vest- og østkysten af Grønland – og deres generelt høje performanceniveau.   ”Lillebror” kommer dog efter planen først til i 2018, så Tulugaq kan i øvrigt regne med et par års tjeneste endnu.   Knud Rasmussen-klassen har et deplacement på 1.720 tons. Den udstyres ligesom de øvrige enheder desuden med et større hurtigtgående SAR-fartøj og får naturligvis helikopterdæk.   Ud over SAR-ansvar har skibene en stribe opgaver rundt Arktis. Det gælder overvågning, suverænitetshåndhævelse, søredningstjeneste, fiskerikontrol samt støtte til det lokale samfund samt forskningsprojekter i og ved Grønland.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11