23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fire måneders forvandling af Vina

Med Hirtshals Yard som hovedentreprenør har en gruppe af højt specialiserede underleverandører transformeret et gammelt palleskib til et moderne specialfartøj.
Ombygningen af det 35 år gamle tidligere palleskib Vina til et moderne, specialiseret dykker-, survey- og ROV-skib er Hirtshals Yards hidtil største opgave. I næste uge forlader Vina således værftet efter fire måneders intens ombygning og opgradering i Hirtshals for at slutte sig til JD-Contractors flåde, der rummer flere lignende projekter. Forrige gang var skibet Sima (omtalt i Søfart nr. 40/2012).

Mens JD-Contractor i 2012 stort set selv udførte ombygningen af det dengang 22 år gamle polskbyggede ankerhåndteringsfartøj Sima til rederiets specialiserede dykker- og survey-opgaver langs kaj ved basen i Kalundborg, stod det klart, at Vina skulle ombygges eksternt, forklarer Rasmus Normann Andersen, COO hos JD-Contractor A/S.

”Denne gang ville vi undgå at trække for mange resurser fra vores kerneopgaver til ombygningen. Derfor placerede vi opgaven eksternt. Vinas besætningen har dog været med under hele processen, men ellers er det Hirtshals Yard, der har haft entreprisen,” forklarer han.

Selv om der både ved Sima og nu i forbindelse med Vina er tale om endog meget store ombygninger, er det ifølge Rasmus Normann Andersen stadigt en bedre business case for rederiet end alternativet: at kontrahere en nybygning.

”Der findes ganske enkelt ikke noget på second hand-markedet, der er specialiseret nok til vores behov. Så vi foretrækker at tage et gammelt skib og ombygge det fuldstændigt efter vores egne ønsker. Det kan stadigt gøres til lavere omkostninger end et nybygningsprojekt og kan dermed gøre os i stand til at udbyde skibet mere konkurrencedygtigt på markedet bagefter,” forklarer Rasmus Normann Andersen.

JD-Contractor overtog Vina fra Janus Andersen & Co. i 2010. I første omgang blev palleskibet lettere ombygget til sine nye opgaver, bl.a. blev nederste del af apteringen fornyet. Men ifølge Rasmus Normann Andersen stod Vina over for et påkrævet femårs-syn, der bl.a. betød, at skibets hjælpemaskineri skulle udskiftes. Derfor valgte JD-Contractor at benytte lejligheden til at give Vina den helt store overhaling gennem første halvår af 2014. Hirtshals Yard var et af flere værfter, der deltog i udbuddet.

At der er tale om en stor opgave, ses på listen over de ting, som er blevet lavet de fire måneder, Vina har opholdt sig i Hirtshals: Wichmann-hovedmotoren er blevet renoveret, alle tre hjælpemotorer samt havnegeneratoren er blevet udskiftet med nye enheder fra Baudouin.

Dermed er hele skibets elsystem ligeledes blevet fornyet. Der er installeret ny bov- og agterthruster, som sammen med det nye elsystem gør Vina til et DP-skib (dynamic positioning). Der er installeret ny søkasse til maskineriets kølesystem, der er etableret en moonpool, resten af apteringen inklusiv kabyssen er helt fornyet. Det gælder også alt indvendigt på kommandobroen, der sågar har fået nye, lukkede brovinger. Endelig er skibets kraner og A-frame blevet moderniseret.

Ud over de syv underleverandører til værftet har Valling Ship Survey udført tegningsarbejdet for JD-Contractor.

FAKTA: Underleverandører

Caverion: El i maskinrum
DT-Interlink: Levering af Baudouin-motorer
Duusgaard Coating: Overfladebehandling
Hydac: Modernisering af kraner
Marine-El: El i aptering
Nielsen Marine: Levering af Schottel-thrustere
Vendelbo Wood Work: Ombygning af aptering og bro


FAKTA:
Hirtshals Yard A/S

Selskabets første offentliggjorte regnskabstal (18 mdr. fra stiftelsen frem til 30. sep. 2013):
Bruttofortjeneste: 15.081.638 kr.
Driftsresultat: 1.967.150 kr.

 
Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142|instance-web04