Udfordringerne fra den faldende oliepris træder frem, men Maersk Lines stærke markedsposition giver et solidt fundament for fortsat indtjeningsfremgang. Det skriver Sydbank i en analyse af Mærsk-koncernens seneste regnskab.
Regnskab uden wow-effekt
A.P. Møller - Mærsks omsætning i 3. kvartal er to pct. lavere, end vi forventede (-en pct. ift. markedsforventningerne). Resultatet af primær drift før afskrivninger (EBITDA) er to pct. under vores estimat (-en pct. ift. markedsforventningerne). Frasalgsgevinster løfter nettoresultatet, der er bedre, end vi forventede. Korrigeret for engangsposterne er resultatet på 1,3 mia. dollars på linje med forventningerne.
Mærsk fastholder forventningerne om et underliggende resultat på 4,5 mia. dollars i år og specificerer resultatforventningerne til Maersk Line til nu ”mere end 2,0 mia. dollars”.
Overraskende nok fastholder Maersk Oil også prognosen om et underliggende resultat på linje med i 2013. Vi vurderer, at det i høj grad skyldes forsigtighed i den tidligere prognose, da det markante olieprisfald vil påvirke selskabets indtjening.
Maersk Line leverer som ventet
Maersk Lines resultat er på linje med vores forventninger. Selskabet har transporteret lidt færre containere, end vi havde ventet – til gengæld er det sket til lidt højere fragtrater. Enhedsomkostningerne er lidt højere, end vi ventede i kvartalet, og det afholder Maersk Line fra at overgå vores forventninger.
Vi forventer stadig et meget konkurrencepræget marked for containerfragt med store spotrate-udsving i den nærmeste fremtid. Maersk Line er dog langt foran konkurrenterne, og etableringen af 2M-samarbejdet kan meget vel øge afstanden. Vi forventer et resultat i Maersk Line på 2,2 mia. dollars i år og 2,5 mia. dollars i 2015. Resultatet i APM Terminals er lidt lavere end ventet før engangsindtægter fra frasalg.
Olieprisfald vil koste i Maersk Oil og Maersk Drilling
Både den realiserede oliepris og Maersk Oils andel af olieudvindingen er lidt lavere end forventet, og det samme er resultatet i Maersk Oil. Udfordringerne fra olieprisfaldet træder tydeligere frem med kommentarer om, at investeringer i form af opkøb af felter fremover kan få større betydning på bekostning af egen efterforskning. Vi noterer desuden, at ledelsen sår tvivl om Chissonga-feltet i Angolas levedygtighed ved de nuværende oliepriser.
Lægger Maersk Oil Chissonga-feltet i mølposen, vil det være et stort tilbageslag for vækstambitionerne i divisionen. Det er dog ikke overraskende, at olieprisfaldet får konsekvenser for rentabiliteten i Maersk Oils portefølje. Maersk Drilling bliver også ramt, og de dårlige markedsvilkår koster på den del af flåden, der står uden kontraktdækning i 2015. Vi forventer ikke, at Maersk Drilling kan levere den målsatte indtjening på 1 mia. dollars i 2018 med det nuværende olieprisniveau.
Maersk Line-fremdrift bliver vigtigere på grund af olieprismodvinden
Regnskabet er tæt på det forventede – men de vigtigste områder halter en smule efter forventningerne, og det trækker det samlede indtryk lidt ned. Vi opjusterer dog vores estimater for resultatet i år som følge af frasalgsgevinsterne. For 2015 sænker vi estimaterne for Maersk Oil og Maersk Drilling en smule, men vi venter stadig en underliggende indtjeningsfremgang på ca. 10 pct. i 2015.
Olieprismodvinden øger usikkerheden omkring indtjeningsvæksten i Maersk Oil og Maersk Drilling og stiller større krav til Maersk Line for at sikre samlet solid indtjeningsvækst i Mærsk-koncernen. Vi forventer dog, at Maersk Line kan leve op til vores høje forventninger og drive indtjeningsfremgangen. Mærsks solide balance, investerings- og udlodningsmuligheder taler desuden for en højere aktiekurs end den aktuelle.
Regnskab uden wow-effekt
A.P. Møller - Mærsks omsætning i 3. kvartal er to pct. lavere, end vi forventede (-en pct. ift. markedsforventningerne). Resultatet af primær drift før afskrivninger (EBITDA) er to pct. under vores estimat (-en pct. ift. markedsforventningerne). Frasalgsgevinster løfter nettoresultatet, der er bedre, end vi forventede. Korrigeret for engangsposterne er resultatet på 1,3 mia. dollars på linje med forventningerne.
Mærsk fastholder forventningerne om et underliggende resultat på 4,5 mia. dollars i år og specificerer resultatforventningerne til Maersk Line til nu ”mere end 2,0 mia. dollars”.
Overraskende nok fastholder Maersk Oil også prognosen om et underliggende resultat på linje med i 2013. Vi vurderer, at det i høj grad skyldes forsigtighed i den tidligere prognose, da det markante olieprisfald vil påvirke selskabets indtjening.
Maersk Line leverer som ventet
Maersk Lines resultat er på linje med vores forventninger. Selskabet har transporteret lidt færre containere, end vi havde ventet – til gengæld er det sket til lidt højere fragtrater. Enhedsomkostningerne er lidt højere, end vi ventede i kvartalet, og det afholder Maersk Line fra at overgå vores forventninger.
Vi forventer stadig et meget konkurrencepræget marked for containerfragt med store spotrate-udsving i den nærmeste fremtid. Maersk Line er dog langt foran konkurrenterne, og etableringen af 2M-samarbejdet kan meget vel øge afstanden. Vi forventer et resultat i Maersk Line på 2,2 mia. dollars i år og 2,5 mia. dollars i 2015. Resultatet i APM Terminals er lidt lavere end ventet før engangsindtægter fra frasalg.
Olieprisfald vil koste i Maersk Oil og Maersk Drilling
Både den realiserede oliepris og Maersk Oils andel af olieudvindingen er lidt lavere end forventet, og det samme er resultatet i Maersk Oil. Udfordringerne fra olieprisfaldet træder tydeligere frem med kommentarer om, at investeringer i form af opkøb af felter fremover kan få større betydning på bekostning af egen efterforskning. Vi noterer desuden, at ledelsen sår tvivl om Chissonga-feltet i Angolas levedygtighed ved de nuværende oliepriser.
Lægger Maersk Oil Chissonga-feltet i mølposen, vil det være et stort tilbageslag for vækstambitionerne i divisionen. Det er dog ikke overraskende, at olieprisfaldet får konsekvenser for rentabiliteten i Maersk Oils portefølje. Maersk Drilling bliver også ramt, og de dårlige markedsvilkår koster på den del af flåden, der står uden kontraktdækning i 2015. Vi forventer ikke, at Maersk Drilling kan levere den målsatte indtjening på 1 mia. dollars i 2018 med det nuværende olieprisniveau.
Maersk Line-fremdrift bliver vigtigere på grund af olieprismodvinden
Regnskabet er tæt på det forventede – men de vigtigste områder halter en smule efter forventningerne, og det trækker det samlede indtryk lidt ned. Vi opjusterer dog vores estimater for resultatet i år som følge af frasalgsgevinsterne. For 2015 sænker vi estimaterne for Maersk Oil og Maersk Drilling en smule, men vi venter stadig en underliggende indtjeningsfremgang på ca. 10 pct. i 2015.
Olieprismodvinden øger usikkerheden omkring indtjeningsvæksten i Maersk Oil og Maersk Drilling og stiller større krav til Maersk Line for at sikre samlet solid indtjeningsvækst i Mærsk-koncernen. Vi forventer dog, at Maersk Line kan leve op til vores høje forventninger og drive indtjeningsfremgangen. Mærsks solide balance, investerings- og udlodningsmuligheder taler desuden for en højere aktiekurs end den aktuelle.