23948sdkhjf

Problemerne fortsætter i Tørlast, mens kuldsejlet containerrateløft giver bange anelser

ANALYSE: Sydbanks shippinganalyse viser dystre udsigter for container, mens der spores en moderat optimisme for tørlast. Produkttank i 2015 blive bedre end 2014.
Sydbanks månedlige shippinganalyse viser overraskende lav prisdisciplin blandt verdens containerrederier, og det betyder, at enhver fordel på bunkerbesparelse sendes ned i lommen på shipperne. Læs hele analysen her.

Tørlast – rater på bundniveauer i marts

Capesize-raterne er faldet i marts i forhold til februar, men raterne i de mindre segmenter er steget en smule. Fragtraterne har måneden igennem været omkring niveauet 4.000-7.000 dollars/dag – et uholdbart lavt niveau. Skibspriserne er faldet med ca. 8 pct. i marts.

Sydbanks holdning: Fragtraterne befinder sig stadig omkring rekordlave niveauer, men vi forventer, at fragtratetrenden i de næste måneder bliver opad. Kraften bliver dog formentlig kun moderat. Vi forventer nu tørlastrater i år på niveau med 2014, og at det allerede tabte bliver hentet i 2. halvår.

Ordrebogen på nye skibe i tørlast er stadig ikke kritisk, men fortsætter svagheden i Kinas import af jernmalm og kul, bliver en væsentlig bedring i markedsbalancen udskudt yderligere. De seneste måneders fald i skibspriserne har været markante, men en moderat markedsbedring vil bremse yderligere tilbagefald.

Produkttank – pæne ratestigninger i marts

Fragtraterne er steget i marts i forhold til februar i alle segmenter og følger dermed den positive trend blandt råolietankerne, der i stigende omfang benyttes til flydende lagre.

Sydbanks holdning: Fragtraterne i 2015 bliver på noget bedre niveauer end i 2014, og sandsynligheden for stigende skibspriser er øget.

Container – stor april-forhøjelse uden effekt

Spotraterne er faldet ca. 20 pct. i marts i forhold til februar op til den annoncerede forhøjelse på ca. 1.000 dollars/TEU på Asien-Europa 1. april. De første data tyder på, at rateforhøjelsen slet ikke har kunnet gennemføres. Skibspriserne er steget med små 2 pct. i marts i forhold til februar.

Sydbanks holdning: Den (i hvert fald umiddelbart) kuldsejlede ratestigning på markante 1.000 dollars/TEU er højst overraskende. Påsken kan have spillet ind på implementeringen, men hvis rateløftet udebliver i opgørelsen fredag d. 10/4-2015, vidner det om en urovækkende tendens med en ikke-eksisterende prisdisciplin blandt containerrederierne her i lavsæsonen.

Det kan være første tegn på, at overkapacitet sender fordelen fra de lavere brændstofpriser forbi containerrederierne og videre til kunderne. Vi forventer stadig, at fragtraterne falder lidt i 2015 i forhold til 2014, men den seneste uges begivenheder øger bestemt usikkerheden om, hvor meget rederierne får lov til at beholde af fordelen ved de lavere brændstofpriser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094