Esvagt afslutter i de kommende dage en opgave, der ligger lidt ud over størstedelen af rederiets opgaver med standby rescue i den fossile del af offshore, og i de seneste år også operationen af servicefartøjer i den vedvarende del af offshore-energibranchen.
To af rederiets mindre såkaldte multirole emergency response and rescue-skibe, de 100 tons pæletræk store 'Esvagt Connector' og 'Esvagt Don', har i de seneste dage således været hyret ind til selskabet Heerema Marine Contractors for at slæbe en flydepram lastet med en beboelsesenhed og dens jacket-fundament til Dong Energys Gode Wind 1- og 2-havmølleparker på tysk sokkel.
Et marked mellem slæbebåde og ankerhåndteringsskibe
Esvagts chief commercial & safety officer, Ole Ditlev Nielsen, oplyser til Søfart, at slæbeopgaver faktisk er oftest forekommende i rederiet. Også ud over de nødslæb af f.eks. et havareret shuttletankskib ude på et oliefelt, standby rescue-skibene har som en del af deres beredskabsopgaver.
”Mange af vores større skibe har omkring 100 tons pæletræk. Det gør, at de i markedet ligger over de største slæbebåde, men samtidigt under de store ankerhåndteringsfartøjer. Det passer godt til en opgave som den med beboelsesplatformen til Gode Wind,” forklarer Ole Ditlev Nielsen og fortsætter:
”Et andet eksempel er 'Esvagt Server', som vi har fast beskæftiget hos Mærsk til at foretage mindre rigmoves sammen med en række almindelige slæbebåde. Mellem slæbeopgaverne udfører 'Esvagt Server' så serviceopgaver. Eksempelvis transport af containere og udstyr mellem riggene.”
To trossespil og uddannede besætninger
Ud over størrelsen af pæletræk er der yderligere to faktorer, der er afgørende for, om et skib kan anvendes til rigmoves: Dels at skibet har to trossespil, og dels at besætningen er uddannet til de potentielt farlige operationer. Ole Ditlev Nielsen oplyser, at alle Esvagt-besætninger er uddannet til de kapaciteter, det skib, de er på, måtte have.
Den aktuelle pramslæb-opgave tog sin start i den hollandske udskibningshavn Vlissingen 10. juni og ventes afsluttet 20. juni.
Læs også:
To af rederiets mindre såkaldte multirole emergency response and rescue-skibe, de 100 tons pæletræk store 'Esvagt Connector' og 'Esvagt Don', har i de seneste dage således været hyret ind til selskabet Heerema Marine Contractors for at slæbe en flydepram lastet med en beboelsesenhed og dens jacket-fundament til Dong Energys Gode Wind 1- og 2-havmølleparker på tysk sokkel.
Et marked mellem slæbebåde og ankerhåndteringsskibe
Esvagts chief commercial & safety officer, Ole Ditlev Nielsen, oplyser til Søfart, at slæbeopgaver faktisk er oftest forekommende i rederiet. Også ud over de nødslæb af f.eks. et havareret shuttletankskib ude på et oliefelt, standby rescue-skibene har som en del af deres beredskabsopgaver.
”Mange af vores større skibe har omkring 100 tons pæletræk. Det gør, at de i markedet ligger over de største slæbebåde, men samtidigt under de store ankerhåndteringsfartøjer. Det passer godt til en opgave som den med beboelsesplatformen til Gode Wind,” forklarer Ole Ditlev Nielsen og fortsætter:
”Et andet eksempel er 'Esvagt Server', som vi har fast beskæftiget hos Mærsk til at foretage mindre rigmoves sammen med en række almindelige slæbebåde. Mellem slæbeopgaverne udfører 'Esvagt Server' så serviceopgaver. Eksempelvis transport af containere og udstyr mellem riggene.”
To trossespil og uddannede besætninger
Ud over størrelsen af pæletræk er der yderligere to faktorer, der er afgørende for, om et skib kan anvendes til rigmoves: Dels at skibet har to trossespil, og dels at besætningen er uddannet til de potentielt farlige operationer. Ole Ditlev Nielsen oplyser, at alle Esvagt-besætninger er uddannet til de kapaciteter, det skib, de er på, måtte have.
Den aktuelle pramslæb-opgave tog sin start i den hollandske udskibningshavn Vlissingen 10. juni og ventes afsluttet 20. juni.
Læs også: