Samtale fremmer forståelsen, og den samtale foregår bedst ansigt til ansigt. Det er den erkendelse, man er kommet til både i rederiet Torm og i Thorco Shipping, og derfor sætter rederierne nu ekstra fokus på, at operatørerne kommer ud på jævnlige skibsbesøg og aktivt deltager i officersseminarer.
Det sker, efter at danske redere over de sidste mange årtier i et væk har udflaget skibe og uddelegeret en lang række tekniske opgaver til eksterne partnere, mens teknologien har gjort det muligt at følge med på sidelinjen fra kontoret og udsende mere og mere detaljerede instrukser fra kontoret til skibet.
”Da jeg startede, var det danske søfolk og dansk flag, men meget af det forsvandt undervejs, da man kunne se, hvad de skibe, der var udflaget, betalte,” siger Lars Erichsen, chef for Thorco Shippings operationsafdeling, om den udvikling og tilføjer:
”Men der er en tendens til, at vi kommer tættere på igen, også selv om noget bliver outsourcet til teknisk management.”
To skibsbesøg per år
Den tendens har man også både set og reageret på i Torm. I 2014 blev det besluttet, at alle operatører fremover skulle have to skibsbesøg om året for dermed at bringe skibene tættere på land.
Operatører: Vi er kommet tættere på skibene igen
OPERATION: Efter årtier med stadig større distance mellem folk på land og mandskabet på skibet, gør to danske rederier nu en dyd ud af at sende operatører fra kontoret og ud på årlige skibsbesøg.