23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

'Deepwater Horizon'-ulykken er nu verdens dyreste maritime katastrofe

OLIEKATASTROFER: Efterregningerne fra 'Deepwater Horizon's boreulykke gør den nu til den dyreste enkeltstående maritime katastrofe i verdenshistorien med krav på næsten 21 mia. dollars at betale for olieselskabet BP.












Bag om ulykken















Da boreriggen 'Deepwater Horizon' i april 2010 kom ud for en eksplosionsbrand forårsaget af en såkaldt blowout-ulykke, ledte det til den værste oliekatastrofe i amerikanske farvande nogensinde. Og det skal der betales for, så nu har nye juridiske efterdønninger fra katastrofen ledt til, at olieselskabet BP af den amerikanske regering i samspil med fem berørte delstater kræver rekordhøje 20,8 mia. dollars i erstatning fra olieselskabet BP.   Det bliver dermed den største enkeltstående erstatningssag i USA's justitsministeriums arkivalier og hidrører fra bøder i forhold til lovovertrædelser under Clean Water Act og Oil Pollution Act-lovene. Plus den lange række af erstatningskrav fra de berørte delstater. Dertil kommer så udfordringen for BP's pengetank i forhold til rent civile søgsmål.   Eftervirkningerne fra ulykken er langtfra overvundet endnu, og en del (8,1 mia. dollars) af de 20,8 mia. dollars skal anvendes direkte til genopretningsarbejder af havmiljøet i de områder, der blev ramt af ulykken, meddeler de amerikanske myndigheder.      Selve ulykken skete, da 'Deepwater Horizon' var startet på en ny boring i Den Mexicanske Golf, efter at man om bord havde sat ny verdensrekord i dybdeboringer, da man i september 2009 nåede ned på 10.685 meter under havoverfladen under en boring ved Tiber Oil Field. I april 2010 lå riggen så og borede ved det såkaldte Macondo Prospect andetsteds i golfen, da alt gik galt.   Riggens Blow Out Preventer (en slags autoprop udviklet til at stoppe et aktivt borehul ved netop den slags situationer. Red.) fungerede ikke, da en formodet gaslomme pressede sig på nedefra. Det førte til en eksplosionsbrand oppe på selve riggen, der direkte dræbte 11 besætningsmedlemmer.    Op af hullet på havbunden slap der ca. tre mio. tønder råolie, der sivede ud over en tre måneder lang periode, inden man fik held til at lukke borehullet effektivt ved hjælp af nye boringer fra andre rigge, der aflastede det åbne hul, som 'Deepwater Horizon' efterlod.   'Deepwater Horizon' endte med at gå til bunds efter 36 timers forgæves kamp for at holde den flydende. Den ligger den dag i dag på bunden af Den Mexicanske Golf i en dybde af ca. 1.500 meter. Den indbragte ifølge forsikringsrapporter ejeren - Transocean – en erstatning på ca. 400 mio. dollars. Selskabet måtte dog senere for sin del bl.a. sluge en bøde på 1,4 mia. dollars for sit juridiske ansvar (operatør) ved ulykken. Men det er altså langt fra, hvad det ansvarlige olieselskab må betale…
BREAKING
{{ article.headline }}
0.098