Søfart var for et par uger siden måske lidt for pessimistisk med overskriften ”Den sidste af Mols-Liniens to store halvfjerdser-færger ophugget i Tyrkiet”.
For nok var den tidligere Mols-Linien-færge 'Banasa', identisk med 'Mette Mols' fra 1975, ankommet til den tyrkiske ophugningsstrand i Aliaga, og nok plejer det i de allerfleste tilfælde at være en enkeltbillet, men nu tyder det på, at den gamle Kattegatfærge noget usædvanligt får en ny chance.
Først var det et velinformeret internationalt færgemedie med kilder på stranden i Aliaga, der meldte om købsinteresse rettet imod den gamle Mols-færge, og nu oplyser det græske medie Ellinikiaktoploia, at køberen er det græske rederi European Seaways, eller rettere selskabet bag, Marshall Islands-registrerede European Sealines SA.
Følger i kølvandet på andre gamle danske færger
Ifølge Ellinikiaktoploia vil 'Banasa' allerede den kommende weekend blive bugseret væk fra ophugningsstranden til klargørelse i Grækenland inden genindsættelse næste sommersæson mellem Italien og Albanien.
European Seaways har i øvrigt en vis tradition for at beskæftige gamle danske færger. Rederiet har således haft Storebæltsfærgen 'Halsskov' fra 1956 inde i perioden 1990 til 1995 som 'European Spirit'. Og mellem 1991 og 1997 var Grenaa-Hundested-færgen 'Kattegat' fra 1961 ligeledes beskæftiget under navnet 'European Glory'.
'Banasa' forlod Mols-Linen i 1996 og blev først sat til salg og senere sendt til ophugning, efter at dens seneste operatør, marokkanske Comarit, indstillede sine aktiviteter på ruten mellem Algeciras og Tanger Med i 2012 som følge af en konkurs.
Læs også:
For nok var den tidligere Mols-Linien-færge 'Banasa', identisk med 'Mette Mols' fra 1975, ankommet til den tyrkiske ophugningsstrand i Aliaga, og nok plejer det i de allerfleste tilfælde at være en enkeltbillet, men nu tyder det på, at den gamle Kattegatfærge noget usædvanligt får en ny chance.
Først var det et velinformeret internationalt færgemedie med kilder på stranden i Aliaga, der meldte om købsinteresse rettet imod den gamle Mols-færge, og nu oplyser det græske medie Ellinikiaktoploia, at køberen er det græske rederi European Seaways, eller rettere selskabet bag, Marshall Islands-registrerede European Sealines SA.
Følger i kølvandet på andre gamle danske færger
Ifølge Ellinikiaktoploia vil 'Banasa' allerede den kommende weekend blive bugseret væk fra ophugningsstranden til klargørelse i Grækenland inden genindsættelse næste sommersæson mellem Italien og Albanien.
European Seaways har i øvrigt en vis tradition for at beskæftige gamle danske færger. Rederiet har således haft Storebæltsfærgen 'Halsskov' fra 1956 inde i perioden 1990 til 1995 som 'European Spirit'. Og mellem 1991 og 1997 var Grenaa-Hundested-færgen 'Kattegat' fra 1961 ligeledes beskæftiget under navnet 'European Glory'.
'Banasa' forlod Mols-Linen i 1996 og blev først sat til salg og senere sendt til ophugning, efter at dens seneste operatør, marokkanske Comarit, indstillede sine aktiviteter på ruten mellem Algeciras og Tanger Med i 2012 som følge af en konkurs.
Læs også: