KOMMENTAR: Emerging markets er ingen mirakelkur
CONTAINER: Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, ser ikke vækstlande som vejen til større vækst for container-redere. Læs hele analysen her.
Fragt er faldet til Europa
Usikker i vækstlandes vækst
Man har i de senere år ofte hørt omtale af såkaldte ”emerging markets”. I nogle sammenhænge bliver disse knyttet til BRIC-landene – Brasilien, Rusland, Indien og Kina. I andre sammenhænge er det landene i Afrika, og i atter andre sammenhænge eksempelvis lande som Sydafrika og Myanmar. Der er således ikke en fælles forståelse af, præcis hvad emerging markets dækker over. Men ser man nærmere på konteksten, er det tydeligt, at når linierederier omtaler emerging markets, er det fordi, man vil fremvise nye vækstmarkeder, hvor de gamle, etablerede, markeder fejler. Problemet er blot, at en nærmere analyse forkaster emerging markets generelt som vejen til større vækst. At rederierne søger markeder med højere vækst, kan ikke undre. I de første otte måneder af 2015 er antallet af fragtede containere vokset med blot 0,9 procent sammenlignet med samme periode i 2014. Der har endog været negativ vækst i tre ud af de otte måneder. Helt galt står det til i farten fra Asien til Europa, hvor fragtmængderne er faldet med knap fem procent i de første otte måneder af året. Lige så galt ser det ud med fragtraterne, hvor niveauet fra Asien til Europa er faldet med 26 procent i 2015, når man inkluderer kontraktlast, hvorimod spotraterne er nede med næsten 50 procent. Men kan man da finde bedre vækstmuligheder i emerging markets? Hvis man som udgangspunkt definerer emerging markets som fragtruter, der ganske enkelt for nuværende er mindre end de store, traditionelle fragtruter, bliver svaret et ubetinget nej. Den vedlagte figur viser sammenhængen mellem størrelsen af en given fragtrute på x-aksen samt den årlige vækst i fragtmængderne på y-aksen. Hver prik i figuren repræsenterer således en fragtrutes størrelse samt vækst et bestemt år, hvor årene 2012-2015 er dækket. Med hensyn til 2015 er kun perioden januar til august dækket, da det er de seneste tal, som er tilgængelige fra Container Trade Statistics. Af figuren kan man se to ting. For det første er der ikke en sammenhæng mellem størrelsen på en fragtrute og dens vækst. Dette betyder, at små markeder – emerging markets – ikke udviser en større grad af vækst end store markeder. For det andet kan man se, at prikkerne på grafen spreder sig mere for små markeder end for store markeder. Det betyder, at usikkerheden med hensyn til vækst er væsentligt større end for de traditionelle store markeder. Foretager man den samme analyse for fragtrater i stedet for fragtmængder, når man frem til præcis den samme konklusion. Emerging markets udviser ikke en udvikling i fragtrater, som er mere positiv end for de traditionelle markeder. For dermed at vende tilbage til udgangspunktet, så er konklusionen, at emerging markets generelt hverken udviser større vækst i fragtmængderne eller en mere positiv udvikling i fragtraterne. Dermed ikke sagt, at enkelte specifikke markeder ikke gør det – men det er ikke et generelt fænomen. Skal man satse på emerging markets, er man derfor nødt til kun at finde de få, som har positiv udvikling, men som figuren også viser, er risikoen, hvis man rammer forkert, også væsentligt større end for de traditionelle markeder.