Med kunder, der har fyrre års jubilæum i rederiets lastebog, er BTS Tankers og direktør Jesper Haurum klar til at udvide forretningen. Og nye belgiske euro og dollars fra Singapore i hånden skal omsættes til flere egne skibe i flåden, og skibene skal gerne ud på længere rejser.
Det er den simple strategi for det Singapore-baserede kemikalietankrederi, som i dag kontrollerer 13 skibe, hvoraf 'BTS Elisabeth' (ex 'Bro Vento'), 'BTS Christina' (ex 'Bro Foremost') og 'BTS Camilla' (ex 'Clipper Legacy') alle er velkendte i danske shippingkredse.
BTS Tankers har altid været i Singapore siden starten i midten af 1970'erne under navnet Petroships. I 2007 blev rederiet opkøbt af det svenske tankrederi Broström, og den danske relation blev grundlagt i 2008, hvor Broström blev opkøbt af Maersk Tankers.
Selskabet fungerede siden som en selvstændig Mærsk-enhed med fokus på de mindre kemikalietankskibe under navnet Brostøm Tankers Singapore eller blot BTS. I 2013 blev selskabet solgt fra Maersk Tankers, og køberne blev det belgiske familierederi Cobelfret, som mest er kendt for store europæiske ro/ro-aktiviteter, og den Singapore-baserede kemikalietrader Integra.
Gået stærkt siden oktober 2014
Det selskab har siden oktober 2014 haft danske Jesper Haurum i direktørstolen.
”Vi var 14 mennesker på kontoret, da jeg kom, og vi ejede selv to skibe og havde seks på timecharter og tre i kommercielt management,” siger han om status for rederiet anno 2014.
Siden er det gået stærkt med udvikling af rederiet. I dag har rederiet en kontrolleret flåde på i alt 13 skibe, og de to ejede skibe er blevet til fem. For ejerskab skal der til, siger den tidligere Herning Shipping- og Clipper Tankers-mand.
”Jeg er af den gamle skole, hvor et rigtigt rederi ejer skibe, blandt andet for at vise, at vi er her for det lange træk og ikke bare for at tjene penge i dag og i morgen.”
Ti skibsinspektioner til to skibe
Derfor har han og resten af organisationen brugt tid på skibsinspektioner, som senest har ført til det dobbelte skibskøb af 'Ardmore Calypso' og 'Ardmore Capella', mens købet af 'Clipper Legacy' tilfældigvis var noget mindre inspektionstungt, fordi skibet bogstaveligt talt lå til inspektion lige ud for BTS Tankers' kontor.
Flådeopbygningen er dog ikke kun for at vise et varigt engagement i kemikalietank. Ved overtagelsen i 2013 fik Cobelfret og Integra også en række lastekontrakter med i hånden, og da kundekredsen ikke skrumpede med nyt ejerskab, blev det i slutningen af 2014 klart, at rederiet var stærkt eksponeret mod stigende priser på timecharter-markedet for især de større 16.000 t.dv.-skibe og derfor havde behov for større egen-tonnage.
Siden har timecharter-markedet da også været ganske udfordrende i Sydøstasien, forklarer Jesper Haurum.
”Lige da jeg kom til i oktober 2014, syntes jeg egentligt, at der var rigeligt med skibe at tage på timecharter, men jeg kan love for, at det ændrede sig med starten af det nye år. Og siden har der ikke været mange ledige skibe af den standard, vi efterspørger.”
Vest for Suez trak fra Østen
Et stærkt marked vest for Suez fik mange skibe i Østen til at søge mod Vest, og samtidig ser Jesper Haurum, at en stor del af de mindre kemikalieskibe er i bøgerne hos forskellige banker og opereret af kommercielle managere, med deres deres egen måde at tænke shipping på.
”Og de (kommercielle managere. Red.) er nok ikke så timecharter-orienterede som mange af de gængse redere,” vurderer Jesper Haurum om mulighederne for at hente periodebåde ved spotorienterede managere.
Derfor har BTS Tankers, med accept fra de belgiske og singaporeanske ejere, gransket mulighederne grundigt på second hand-markedet.
Ikke sidste indkøb
”Det rygstød, jeg har fået fra ejerne, er, at de gerne vil være med til at investere i yderligere skibe. Det er foreløbigt lykkedes for os med tre skibe. Men jeg fornemmer ikke, at jeg bare kan komme med fire nye skibe i morgen.”
”Men hvis vi kan argumentere for det, er det ikke de sidste indkøb, vi har gjort.”
Den underliggende forretningsidé er til at få øje på for BTS Tankers. Med intensiv fart mellem vækstlande som Singapore, Indonesien, Malaysia, Vietnam og Phillippinerne er der stadig flere raffinerede petroleumsprodukter og ”easy chemicals” som mtbe, benzene, toluene og xylene at transportere.
”Volumen i den her del af verden går op, der kommer nye markeder til, og de eksisterende markeder vokser hele tiden, så der bliver konstant brug for ekstra kapacitet her i området.”
Længere rejser giver afbræk
Derfor er fokus og flådeopgraderingen baseret på vækst på regionalfart i Sydøstasien, men radaren er også rettet ind på længere rejser.
”Der er ingen tvivl om, at strategien på lidt længere sigt er at få udvidet spillepladen. Det er en intensiv fart, vi ligger og laver for materiel og for folkene om bord, så det vil være til fordel for alle, hvis vi kan få udvidet vores trading-område og få mulighed for at sende skibene ud på lidt længere rejser en gang imellem.”
Med de strategiske mål og den udvikling lyder det heller ikke urealistisk, når Jesper Haurum sætter tal på flåden for 2016.
”Når vi går ind i 2016 har vi 15 skibe, og jeg vil håbe, at når vi går ud af 2016, har vi nok 20 skibe.”
Herning Shipping-mand i spidsen for belgisk kemikalietankfremstød i Singapore
KEMIKALIETANK: Med en række tidligere danskejede skibe i flådebasen er BTS Tankers i gang med en større oprustning baseret på volumenvækst i økonomierne i Sydøstasien.