Kun held i uheld reddede fiskerskippers liv efter ro/ro-nedsejling
HAVARIRAPPORT: Dansk aleneskipper reddet efter totalforlis af kutter oven på ren oversejling af cypriotisk-registreret ro/ro-skib ud for Hirtshals i sommer.
Forløbet
Efterkritikken
Reddet af heldet
Mangelfund udkig. En vending, der igen og igen har været brugt i rapporter fra maritime havarikommissioner – formentlig i alle de lande, der gør i den slags. Og en vending, der mere end alt andet karakteriserer årsag og sammenhæng i forbindelse med en ”ren” nedsejling af en lille dansk enmandskutter fire sømil nordvest for Hirtshals den 1. juli i år. Kun held og en redningsvest reddede fiskeskipperens liv. Episoden fandt sted, da skipperen på den lille kutter 'Orion' var draget på natfiskeri med garn efter fladfisk på revet ud for Hirtshals. På det aktuelle tidspunkt, hen på aftenen, var garnene sat, og skipperen lå blot og drev i nærheden i venten på at hale ind, hvilket han ville gøre rundt midnat. Han havde ladet sine fiskelanterner brænde, selv om han altså aktuelt ikke drev fiskeri. Han selv holdt sporadisk udkig efter trafik, mens han ventede. Radaren var ikke tændt, og AIS havde han ikke om bord. I øvrigt usædvanligt for stort set alle danske fiskefartøjer i dag, konkluderer havarikommissionen i sin rapport. Nordøstfra kom samtidigt ro/ro-skibet 'Neckar Highway', der er tysk ejet, men cypriotisk-registreret, fejende med ca. 16 knobs fart. Her var vagthavende 2. styrmand aktuelt alene på broen, selv om det var ved at skifte fra civilt til nautisk tusmørke. Vejret og sigten var fint, så han lod vagthavende skibsassistent foretage rengøring andetsteds på skibet. Skibets ECDIS var i ”chart mode”, og han hverken så 'Orion' fysisk eller på skærmen på noget tidspunkt. Selve nedsejlingen skete omkring halv tolv-tiden om aftenen og kom helt uden varsel for skipperen på kutteren, der sad og hvilede i sit styrehus. Han bemærkede først et voldsomt bump og derpå en stor rød skibsside drøne forbi og blev hurtigt klar over, at han var påsejlet. Han greb en redningsvest og fik trykket nødsignalsknappen ind på sin VHF-DSC, hvilket Lyngby Radio næsten straks svarede på. Skipperen rapporterede hvad han kunne, men kutteren sank hurtigt, og da han ikke kunne nå at få flåden i vandet, endte han selv i det våde element. Her så han, at flåden var udløst af sig selv, og ville til at svømme hen til den, da han samtidigt blev spottet af en meget hurtigt reagerende redningsbåd fra Hirtshals, der fik samlet ham op og sejlet sikkert i land. Kutteren forsvandt. På 'Neckar Highway' blev intet bemærket konkret. Styrmanden hørte bl.a. både det aktuelle nødsignal fra 'Orion' på DSC'en og modtog efterfølgende opkald fra SOK's redningscenter, men kunne ikke bidrage med noget opklarende. Først dagen derpå ved 14-tiden kom der opkald fra SOK om, at man havde regnet sig frem til, at det var 'Neckar Highway', der havde sejlet 'Orion' ned. Efterfølgende har Den Maritime Havarikommission gransket sagen, som ligner flere tilsvarende, for så vidt angår især det med den mangelfulde udkig. Og ikke mindst problemet i relation til små enmands-betjente kuttere, hvor der både er det fysiske arbejde som ”forstyrrende” element og problemet med blinde vinkler (to mænd ser mere end én ud af de samme vinduer-tesen) at tage hensyn til. På det store skib havde man intet AIS-signal på 'Orion', der åbenbart heller ikke slog tydeligt igennem på ECDIS-radarbillledet. Og da ulykken skete i netop skiftet mellem civilt og nautisk tusmørke, var det fysisk svært at spotte den lille kutter med de røde og hvide fiskelys tændt. Og rent fysisk var selve kollisionen foregået helt ubemærket på det store skib. På kritiksiden hæfter havarikommissionen sig ved en uhensigtsmæssig illuminering på broen, der yderligere vanskeliggjorde fysisk udkig (modlys). Og så var fraværet af en decideret udkig på det pågældende tidspunkt klart kritisabelt. Der meddeles imidlertid ikke i rapporten noget om efterfølgende reaktion over for hverken skibet eller den vagthavende styrmand i anledningen. Konklusionen er i det hele taget sparsom med at udtrykke decideret kritik, bortset fra at brugen af AIS kraftigt anbefales. Selve kollisionen er til gengæld på sin vis lige så ”nem” at forklare som de ulyksagelige og oftest fatale højresvingsulykker i vejtrafikken. I nævnte tilfælde reddede faktisk kun den kraftige bovbølge fra 'Neckar Highway' den lille kutter i at blive totalt smadret ved sammenstødet, idet den i stedet gled vel af, inden den egentlig blev ramt. Og dermed reddede skipperen altså også livet. Fordi han dertil fik vesten på, fordi det var sommer, fordi han undgik at gå ned lige med det samme og dermed slap fri af ro/ro-skibets propellere m.v. Og fordi han selv fik aktiveret sin VHF-DSC og derpå blev reddet via en meget veludført og hurtig redningsaktion.