23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Risk Intelligence: Usikkert at hyre soldater på tankskibe i Nigeria

SIKKERHED: Tankskibe er et eftertragtet bytte i Nigeria, hvor det er ulovligt at hyre private vagtværn, mens de lokale soldater er upålidelige. Løsningen er sikrede områder.












En gråzone















Løsningen er dyr

















BOKS: Angreb i Nigeria























I Nigeria er det forbudt at hyre private vagtværn til at beskytte skibe. Bevæbnede grupper af fremmede mænd bliver nemlig anset som en potentiel risiko for nationens selvstændighed. Desuden er det heller ikke (altid) lovligt at hyre nigerianske marinesoldater, men det forekommer i stor stil, fordi det er muligt, og fordi få er klar over risikoen. ”Vi ser mange misforståelser i branchen. Hovedproblemet er, at mange tror, det er fuldt lovligt at hyre bevæbnede vagtværn fra det nigerianske forsvar. Men det er ofte underordnede officerer, der giver ugyldige tilladelser, og så risikerer man at få sit skib beslaglagt og blive retsforfulgt,” påpeger Dirk Steffen, sikkerhedsekspert i Vestafrika for danske Risk Intelligence, der har beskæftiget sig intensivt med området og netop har opdateret sine anbefalinger. Et andet og farligere problem er, at det er en usikker måde at beskytte sine tankskibe, som er dem, der i reglen er mål for angreb. Vagterne er nemlig langtfra altid i stand til at holde angriberne væk, hvorfor det kommer til hidsige skudvekslinger. Dernæst stjæler piraterne typisk lasten med hjælp fra medbragte specialister, frem for at kidnappe besætningen. Der er ikke noget i nigeriansk lov, der direkte forbyder, at landets soldater bliver hyret til at beskytte skibe. Problemet er som skitseret, at tilladelserne ofte bliver givet af officerer, der ikke har den påkrævede bemyndigelse. Og det falder tilbage på rederiet, der har ansvaret for, at alt er i orden. ”Det juridiske grundlag er usikkert. Hvis de højerestående officerer vil have en del af pengene fra rederierne, kan de være nødt til at få skibet tilbageholdt. Og der er ikke noget i loven, der beskytter operatøren af skibet,” siger Dirk Steffen og uddyber det andet problem: ”Vi taler om en misforståelse på to fronter. Den første er, at operatørerne tror, det er lovligt, hvilket altså ikke altid er tilfældet. Den anden er, at man tror, vagterne skaber sikkerhed. Det gør de langtfra altid. De er ikke så dygtige som eksempelvis vestlige specialstyrker i Adenbugten.” Men hvis man ikke må bruge udenlandske vagtværn, og de nationale vagter, som man i øvrigt ikke altid kan hyre lovligt, er upålidelige, hvordan sikrer man sig så? Løsningen er ifølge Dirk Steffen at betale for at have sine skibe tilknyttet sikrede opankringssteder. Det er imidlertid dyrt. ”Operatørerne er nødt til at forstå, at der i det nuværende klima ikke er det store behov for sikkerhed uden for Niger-deltaet og offshore-deltaet. Og i de områder er det muligt at benytte sikrede opankringssteder. Det er dog en langt dyrere løsning end at hyre marinesoldater, men det er også en langt sikrere løsning,” siger han. Eksempelvis medfører denne løsning konvojeskorte til og fra de risikoområder, hvor skibene opererer. En række piratangreb har kostet liv i Nigeria på trods af, at rederier har hyret nigerianske marinesoldater til at beskytte deres skibe. Her er de mest alvorlige tilfælde de senere år. - 'Pyxis Delta', 4. februar 2013, Lagos. Ét besætningsmedlem dræbt i krydsilden mellem marinesoldater og angribere. - 'SP Brussels', 29. april 2014, Niger-deltaet. Ét besætningsmedlem dræbt og flere såret, da to marinesoldater ikke kunne bremse angribende pirater. - 'Jascon', 23. januar 2015, Niger-deltaet. Én nigeriansk marinesoldat dræbt på et skib, der fungerede som "sikkerhedsskib" for et offshoreprojekt. Det lykkedes angriberne at komme om bord på skibet og indlede en skudveksling. To af de fire marinesoldater på skibet flygtede ind i skibets citadel. - 'Kalamos', 3. februar 2015, Niger-deltaet. Ét besætningsmedlem dræbt af en nigeriansk marinesoldat, som ikke adlød sin kommandørs ordre om at holde igen med skydningen, da flere gidsler var fanget på skibets bro. Angriberne var kommet uset om bord.  Kilde: Risk Intelligence
BREAKING
{{ article.headline }}
0.136