Et efterslæb på 1,8 mio. teu – svarende til mindst 500 containerskibe – har ophobet sig i verdensflåden.
Det viser en ny analyse af containerflåden fra den internationale rederiorganisation, Bimco.
Ifølge gCaptain peger analysen på, at gennemsnitsalderen på verdens containerskibe er den højeste i årtier, mens skrotningsaktiviteten er historisk lav.
Siden 2021 er der blot blevet ophugget under et dusin containerskibe om året. Samtidig er andelen af containerskibe på over 20 år steget til næsten en fjerdedel af verdensflåden.
- Den fremtidige ophugning er vanskelig at estimere præcist, men vores vurderinger indikerer et efterslæb på op til 10 procent af de skibe, der fortsat er i drift, udtaler chefanalytiker Niels Rasmussen fra Bimco til gCaptain.
Bimco vurderer, at miljøkrav, ruteændringer gennem Suezkanalen og stigende effektivitet kan øge ophugningsraterne i de kommende år.