Det danske rederi Uni-Tankers har udvidet flåden med endnu en japansk nybygning i form af kemikalietankeren 'Marex Mia'.
Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.
Uni-Tankers' forretningspartner i Japan, Marex Maritime, ejer skibet, der ved en traditionel japansk ceremoni blev navgivet efter Uni-Tankers og USTC-koncernens medejer, Mia Østergaard Rechnitzer.

- Det er helt særligt at medvirke til en traditionel ceremoni i Japan. At navngive et skib der bærer mit navn er en stor ære, udtaler Mia Østergaard Rechnitzer.
Med en længde på 130 meter, en lasteevne på knap 12.500 ton og opgraderet for forbedret energieffektivitet bidrager 'Marex Mia' til Uni-Tankers’ fortsatte arbejde med at reducere miljøpåvirkningen.
– Vi er begejstrede over tilføjelsen af 'Marex Mia' i Uni-Tankers’ flåde, der er et bidrag til vores arbejde med at reducere vores miljøpåvirkning gennem fornyelse af flåden med moderne, energieffektiv tonnage. Vi er stolte over at markere dette øjeblik med et skib, der er navngivet af en af vores ejere, udtaler adm. direktør Per Ekmann, Uni-Tankers.

Ifølge Uni-Tankers er 'Marex Mia' udstyret med teknologier, der forbedrer energieffektiviteten og reducerer udledningerne. Rederiet fremhæver tætte partnerskab med Marex Maritime, som har resulteret i flere nybygninger til det danske tankrederi.
'Marex Mia'
- IMO nummer 1046130.
- Skibstype: kemikalie-/produkttanker
- Bruttotonnage: 7 .480 GT
- Dødvægt: 12 .350 dwt
- Mål: 124,0 m (LOA) / 20,0 m (Beam)
- Bygget: I 2025 hos Kurinoura Dockyard Ltd., Yawatahama, Ehime-præfekturet, Japan.
Kilde: Classnk og Vesselfinder
Det dansk/japanske samarbejdet tog fart i 2020, hvor Uni-Tankers købte 'Jutlandia Swan' (2015) - tidligere 'Marex Noa'. Udover 'Marex Mia' har samarbejdet foreløbig resulteret i søsterskibet 'Marex Nina', der blev leveret i 2024, mens et tredje skib i serien er planlagt til levering i 2027.
