Regeringen lægger i sit lovprogram for 2026 op til at gøre landets havne skattepligtige.
Det betyder, at statslige, kommunale og selvejende havne fra 2027 skal betale selskabsskat på 22 pct. – på linje med andre danske virksomheder.
Vi vil gerne investere så meget som muligt i at forbedre havneinfrastrukturen til glæde for de virksomheder, som bruger havnene
Tine Kirk, adm. direktør for Danske Havne
EU-domme bag ændringen
For direktør i brancheorganisationen Danske Havne, Tine Kirk, kommer ændringen ikke som nogen overraskelse.
- Forslaget følger af EU-domme i blandt andet Holland og Italien, som fastslår, at havne driver økonomisk aktivitet og derfor er skattepligtige. Derfor har vi vidst, at turen nok også kom til Danmark – og det er så sket nu, siger Tine Kirk til Søfart.
Hun fortæller, at Danske Havne har holdt møder og haft dialog med Skatteministeriet om forslaget, og at reglerne efter alt at dømme vil træde i kraft fra regnskabsåret 2027 eller 2028.
Ikke noget drama
Selvom nogle kunne se forslaget som en økonomisk bombe under havnenes økonomi, afviser Tine Kirk, at det giver anledning til bekymring.
- For os er der faktisk ikke noget drama i det. Private virksomheder, der driver forretning, betaler jo skat., siger Tine Kirk.
- Men det er klart, at vi gerne vil investere så meget som muligt i at forbedre havneinfrastrukturen til glæde for de virksomheder, som bruger havnene. Så på den led er det da en lille bet for havnene og havnenes brugere, tilføjer hun
Konsekvenserne ikke kendt
Skatteministeriet har endnu ikke besvaret Søfarts henvendelse om forslagets indhold, afgrænsning og det forventede provenu til staten.
Vi har ikke set et lovforslag endnu, så vi kan ikke sige noget om de økonomiske konsekvenser for havnene
Tine Kirk
Heller ikke Danske Havne kender de økonomiske konsekvenser i detaljer:
– Vi har ikke set et lovforslag endnu, så vi kan ikke sige noget om konsekvenserne målt i økonomi. Det afhænger helt af, hvordan loven bliver udformet, og der vil vi selvfølgelig arbejde for en lempelig implementering, så vi fortsat kan udvikle de danske havne konkurrencedygtigt, siger Tine Kirk.

Små havne kan gå fri
Selvom de nye regler som udgangspunkt vil gælde alle havne, forventes nogle at falde under EU’s såkaldte de minimis-regler, der fritager aktører med meget begrænset økonomisk aktivitet for selskabsskat.
Ifølge Danske Havne vil det typisk være lystbådehavne, små kommunalt ejede havne og måske enkelte mindre erhvervshavne.
Skattefritagelsen for havne
- Gælder i dag for statsejede, kommunale og kommunale selvstyrehavne, hvor overskuddet bruges til havneformål.
-
Kommunale havne, der er aktieselskaber – som ADP og Aarhus Havn – betaler i forvejen selskabsskat.
- Skattefriheden for de statslige og kommunale havne har historisk været begrundet med, at havnenes overskud geninvesteres i infrastruktur som moler og sejlrender, der ikke giver direkte afkast.
- Forslaget om ophævelse af skattefritagelsen skal bringe Danmark i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, efter at domme i blandt andet Holland og Italien har fastslået, at havne driver økonomisk aktivitet og derfor skal beskattes.
Kilder: Regeringens lovprogram, Havnelovens § 10, stk. 1–2 og EU-Kommissionens statsstøttesager mod havne i Holland og Italien (C-323/19