23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

P&O Ferries henter tung DFDS-profil til topchefposten

Efter 12 år i ledende roller hos DFDS og et årti i Mærsk får danske Kasper Moos nu ansvaret for at genrejse P&O Ferries efter år med massefyringer og hårdt pres på Kanalen

P&O Ferries henter danske Kasper Moos ind som ny topchef og sætter dermed punktum for en af de mest turbulente perioder i færgerederiets nyere historie.

Ifølge Lloyds List tiltræder han topposten i slutningen af september med 14 års erfaring fra DFDS's fragt- og passagerforretning med særligt fokus på Storbritannien og Kanalen. 

Indtil december 2024 var Kasper Moos direktør for DFDS' passagerforretning. Før det stod han i spidsen for DFD's aktiviteter på Kanalen fra Storbritannien og havde før det i mange år ansvaret for DFDS' tekniske organisation i København. Han begyndte karrieren til søs hos A.P. Møller-Mærsk.

– Jeg er meget glad for at blive en del af P&O Ferries som administrerende direktør. Det er et globalt anerkendt brand, der spiller en vigtig rolle for både passager- og fragttrafikken mellem Storbritannien og kontinentet – og internt i Storbritannien. Jeg ser frem til at fortsætte transformationen af selskabet og levere den høje service, kunderne har brug for, lyder det Kasper Moos i en udtalelse til Lloyds List. 

Hos P&O Ferries' moderselskab DP World er der store forventninger til den nye topchef.

– Kasper Moos er en inspirerende leder med stor erfaring i denne industri, og jeg er meget glad for, at han nu skal stå i spidsen for P&O Ferries, udtaler Ganesh Raj, global driftsdirektør for marine services i DP World.

Afløser stormombrust direktør

Kasper Moos afløser Peter Hebblethwaite, der i august meldte sin afgang med et ønske om at bruge mere tid med familien. 

Peter Hebblethwaite stod i spidsen for rederiet under pandemien og satte gang i en finansiel restrukturering af det britiske færgeselskab, samt introducerede verdens første store hybridfærger på Dover–Calais-ruten. 

Hans navn vil dog især blive forbundet med massefyringen af omkring 800 britiske søfolk i 2022 – som delvist foregik via indspillede videobeskeder. Episoden udløste en storm af kritik fra fagforeninger, politikere og offentlighed, og søfartsunionen RMT gav ham tilnavnet “Storbritanniens mest forhadte boss" . 

P&O Ferries råder i dag over 11 ro-pax- og ro-ro-skibe på ruter fra Storbritannien til Belgien, Frankrig, Irland og Holland. Det seneste tiår har rederiet under pres fra konkurrence fra blandt andre DFDS på Kanalen og solgt ud flåden og skåret i rutenettet. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062