Tirsdagens havari under losningen af containerskibet 'Mississippi' i Long Beach-havnen har udløst massiv aktivitet ved Pier G i den amerikanske vestkysthavn, der håndterer 40 pct. af al containerfragt i USA.
Det skriver mediet GCaptain.
Ifølge havnemyndighederne er konsekvenserne indtil videre begrænset til en terminal – Pier G – hvor flere kajoperationer er blevet forsinket, mens øvrige aktiviteter i havnen fortsætter uforstyrret.
Der er rapporteret om en mindre personskade som følge af hændelsen, og det samlede omfang af skaderne står fortsat ikke klart.
– Situationen er stadig dynamisk med mange ubekendte, men vi har beredskabsplaner klar og arbejder målrettet på at genoprette havnens drift så hurtigt og sikkert som muligt, siger kaptajn Stacey Crecy, kommandør i den amerikanske kystvagt, til gCaptain.
Olieudslip fra støttepram
Uheldet på det portugisisk-flagede 'Mississippi' skete tirsdag morgen kort tid efter, at skibet var ankommet til Long Beach efter en rejse fra Yantian. Under losningen af de 2.412 containere faldt 75 af dem over bord og endte i vandet, på kajen og ned på emissionskontrolpram 'Stax 2'.
Kort tid efter blev der observeret olie på vandoverfladen, som viste sig at stamme fra den fortøjede ‘Stax 2’, som blev ramt af flere faldende containere.
'Stax 2' havde, hvad der svarer til 7.500 liter biodiesel i tanken, men brændstofudslippet fra prammen blev lokaliseret og standset af redningshold fra den amerikanske kystvagt og det lokale brandvæsen.
Der blev opsat flydespærringer og taget oliebekæmpelsesudstyr i brug for at begrænse miljøskaderne.
En sikkerhedszone på 500 yard er nu oprettet omkring skibet, og kystvagten udsender hver time sikkerhedsinformation til søfarende om potentielle navigationsfarer. Samtidig tager redningsholdet sonar i brug for at lokalisere de 25-30 containere, som fortsat menes at befinde sig på bunden af havnebassinet.
Der er ikke bekræftet tilstedeværelse af farligt gods i de tabte enheder, men efterforskningen pågår, skriver GCaptain.