Nu begynder ombygningen af 'Deutschland'.
Tilbage i juni annoncerede Scandlines, at man ville lægge 230 mio. kr. i en opgradering af to Rødby-Puttgarden færger hhv. 'Deutschland' og 'Schleswig-Holstein'.
Og nu går arbejdet officielt i gang.
Tirsdag ankom 'Deutschland' til værftet BLRT Yards i Klaipeda i Letland, hvor arbejdet skal foregå. Til december ankommer 'Schleswig-Holstein' til værftet, og konverteringen af begge færger forventes færdig i begyndelsen af 2026.
Ombygningen omfatter blandt andet installation af fem MWh-batterisystemer på hver færge, opladningsfaciliteter ombord på færgerne samt ved færgelejerne i Rødby og Puttgarden.
- Ved at sætte strøm til to af vores Femern-færger kommer vi i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten direkte emissionsfri i 2030. Det er det, kunderne vil have, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt, siger Scandlines' COO Michael Guldmann Petersen.
Milliardprojekt
Projektet tapper ind i Scandlines' grønne mål om at blive en direkte emissionsfri virksomhed i 2040.
Mellem 2013 og 2024 har Scandlines investeret over 2,8 mia. kr. i emissionsreducerende teknologi som for eksempel nye hybridfærger til Gedser-Rostock, rotorsejl og nye centerpropeller til Gedser-Rostock-færgerne, nye støjsvage og energieffektive thrustere til Rødby-Puttgarden-færgerne samt algeafvisende silikonemaling.
Det tyske transportministerium bidrager med op mod 40 pct. af den samlede projektsum, oplyser Scandlines.