23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nu starter millionombygningen af Scandlines-færge

Scandlines har lagt et trecifret millionbeløb i projektet. Nu er første fartøj ankommet til værftet i Letland

Nu begynder ombygningen af 'Deutschland'.

Tilbage i juni annoncerede Scandlines, at man ville lægge 230 mio. kr. i en opgradering af to Rødby-Puttgarden færger hhv. 'Deutschland' og 'Schleswig-Holstein'.

Og nu går arbejdet officielt i gang.

Tirsdag ankom 'Deutschland' til værftet BLRT Yards i Klaipeda i Letland, hvor arbejdet skal foregå. Til december ankommer 'Schleswig-Holstein' til værftet, og konverteringen af begge færger forventes færdig i begyndelsen af 2026. 

Ombygningen omfatter blandt andet installation af fem MWh-batterisystemer på hver færge,  opladningsfaciliteter ombord på færgerne samt ved færgelejerne i Rødby og Puttgarden.

- Ved at sætte strøm til to af vores Femern-færger kommer vi i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten direkte emissionsfri i 2030. Det er det, kunderne vil have, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt, siger Scandlines' COO Michael Guldmann Petersen.

Milliardprojekt

Projektet tapper ind i Scandlines' grønne mål om at blive en direkte emissionsfri virksomhed i 2040.

Mellem 2013 og 2024 har Scandlines investeret over 2,8 mia. kr. i emissionsreducerende teknologi som for eksempel nye hybridfærger til Gedser-Rostock, rotorsejl og nye centerpropeller til Gedser-Rostock-færgerne, nye støjsvage og energieffektive thrustere til Rødby-Puttgarden-færgerne samt algeafvisende silikonemaling.

Det tyske transportministerium bidrager med op mod 40 pct. af den samlede projektsum, oplyser Scandlines.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125