Scandlines lægger trecifret millionbeløb i Rødby-Puttgarden færger
230 millioner kroner.
Så meget lægger Scandlines nu i ombygningen af to Rødby-Puttgarden-færger til plug-in-hybrid.
Scandlines har indgået kontrakt med Western Shiprepair i Litauen om ombygningen af færgerne 'Deutschland' og 'Schleswig-Holstein.
- Ved at sætte strøm til to af vores Femern-færger kommer vi i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten direkte emissionsfri i 2030. Det er det, kunderne vil have, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt, siger Scandlines' COO Michael Guldmann Petersen.
Konverteringen af den første færge starter i slutningen af august og af den anden færge i december. Arbejdet forventes at være afsluttet i starten af 2026.
Ombygningen omfatter blandt andet installation af avancerede 5 MWh-batterisystemer på hver færge, opladningsfaciliteter ombord på færgerne samt ved færgelejerne i Rødby og Puttgarden.
Desuden er det rederiets ambition, at færgerne skal oplades med energi fra vedvarende kilder.

Projektet tapper ind i Scandlines' grønne mål om at blive en direkte emissionsfri virksomhed i 2040.
Mellem 2013 og 2024 har Scandlines investeret over 2,8 mia. kr. i emissionsreducerende teknologi som for eksempel nye hybridfærger til Gedser-Rostock, rotorsejl og nye centerpropeller til Gedser-Rostock-færgerne, nye støjsvage og energieffektive thrustere til Rødby-Puttgarden-færgerne samt algeafvisende silikonemaling.
Det tyske transportministerium bidrager med op mod 40 pct. af den samlede projektsum, oplyser Scandlines.
Afventer ny færge
Mens Scandlines altså gør klar til ombygningen af to Rødby-Puttgarden-færger, venter rederiet stadig på leveringen af deres helt store satsning; en fabriksny zero direct emissions fragtfærge, der skulle have været leveret ved årsskiftet.
Værftet i Cemre er dog ramt af forsinkelser i byggeriet af 'Futura', og derfor er det stadig ikke meldt ud til offentligheden, hvornår færgen ankommer til dansk farvand.
Overfor Søfart lovede direktør for Scandlines Eric Grégoire, at færgen vil være klar til årets sommersæson, hvor Scandlines forventer at transportere tre mio. passagerer og en kvart mio. personbiler mellem Danmark og Tyskland. Det er næsten halvdelen af det antal passagerer og personer, som Scandlines transporterer på et helt år.
- Vi vil ikke skynde os med at få færgen færdig. Nu rammer vi også et tidspunkt på året, hvor vandet er koldt og svært at sejle i. 'Futura' er ikke bygget til sejlads i meget oprørte vande, og derfor ser vi snarere ind i levering i løbet af foråret, siger han.
- Jeg lover, at færgen er klar til sommersæsonen, slog han fast over for Søfart.
'Futura' gennemførte SAT-test i starten af maj, hvor der også blev testet hjælpesystemer og gennemført et vellykket kæntringsforsøg.