Svitzer har taget første skridt mod elektrificering af sin slæbebådsflåde med dåben af 'Svitzer Ingrid' i København. Slæbebåden, der får base i Helsingborg, er rederiets første fuldt batteridrevne fartøj og skal operere i Øresund med strøm som primær energikilde i op mod 90 pct. af sejladsen.
Ifølge adm. direktør Kasper Friis Nilaus markerer indsættelsen af elslæbebåden et vigtigt skridt i arbejdet med at nå Svitzers mål om klimaneutralitet i 2040. Elektrificering af flåden er ifølge ham en central del af strategien. Det siger han til The Maritime Executive.
'Svitzer Ingrid' har en batterikapacitet på 1.808 kWh - svarende til 23 elbiler - og kan oplades fuldt på 3,5 timer. I praksis vil én times opladning dække de fleste opgaver. Der er desuden også indbygget en dieselmotor til nødstilfælde.
Ifølge Svitzer kan fartøjet reducere CO₂-udledningen med 600 til 900 ton årligt sammenlignet med konventionelle slæbebåde i området.
Mens teknologien er på plads, er det stadig usikkert, om der er forretningsmæssigt grundlag for flere eldrevne fartøjer. Kun få procent af rederiets omsætning – der i 2024 lå på 6,3 mia. kr. – stammer fra opgaver, der betegnes som grønne. Det nye fartøj har kostet omkring 80 mio. kr., hvilket er 25-30 pct. mere end en konventionel slæbebåd.
- Alle vil jo godt have grønt, men det er ikke alle, der vil betale for det, siger Kasper Nilaus til Børsen. Han peger dog på, at efterspørgslen er stigende, og at lavere driftsomkostninger og elpriser kan forbedre regnestykket over tid.
Rederiet har desuden planer om at indsætte endnu en elslæbebåd i 2026 og overvejer fire yderligere fartøjer. I Australien har Svitzer siden 2016 opereret fire hybrid-slæbebåde.