Fra telefonopkald til banebrydende el-færger: - Et usædvanligt partnerskab

Det begynder som regel med et opkald fra Molslinjens tekniske direktør, CTO Flemming Kristensen, til Kristian Lind, chief design officer i OSK Design.
– Vi har en stående aftale. Han ringer, når der er noget helt specifikt, og så går vi i gang.
Samarbejdet mellem Molslinjen og skibsdesignhuset går mere end 15 år tilbage. Det er præget af gensidig tillid og høj teknisk indsigt – og af en arbejdsform, som bygger på den tillid, der bør være mellem rederier og deres eksterne skibsdesignere.
Appetit på komplekse projekter
Ifølge OSK Designs kommercielle direktør, CCO Anders Ørgård, starter skibsdesignernes projekter for Molslinjen sjældent med formelle krav eller kontrakter:
– Molslinjen er en helt unik kunde for os. Deres tekniske afdeling har en meget dyb indsigt og appetit på komplekse projekter, som gør det muligt at starte udviklingsarbejdet lang tid, før de formelle rammer er på plads.
Det har givet OSK Design mulighed for at gå ind i projekterne tidligt og udvikle ideer i takt med, at behov og teknologi modnes. En arbejdsform, som også stiller krav, siger Kristian Lind:
– Det forpligter. Vi skal kunne levere noget, der virker, og som har værdi for operatøren. Det kræver, at vi tager praktiske hensyn fra starten, og det gør vi, fordi Molslinjens tekniske afdeling er så stærkt funderet i den virkSelige drift.
Kristian Lind beskriver det som netop det rum, hvor han og resten af skibsdesignerne i OSK Design rent fagligt trives allerbedst.
Vi skubber grænser hele tiden i det meste af det, vi laver. Det er det, der driver vores arbejde og vores motivation som skibsdesignere Kristian Lind, chefdesigner og teknisk direktør, CTO i OSK Design
El-færgeprojektet for Molslinjen på Kattegat bygger videre på de to parters tidligere udviklingsprojekter. De omfatter el-færgen ’Grotte’ til Fanølinjen og el-færgerne ’Nerthus’ til Alslinjen og ’Tyrfing’ til Samsølinjen.
Et partnerskab, ikke en opgave
Ifølge Kristian Lind er det netop den tætte dialog med Molslinjen, der har gjort det muligt at tænke systemisk og langsigtet over en proces på tre år.
Batterifærgerne er designet helt fra bunden ud fra rute, vind, vejr, ladeinfrastruktur og passagerprofil. I udviklingsprojektet, som tog fart i 2023, er alle detaljer ifølge chefdesigner Kristian Lind vendt og drejet for at sikre den højest mulige kvalitet af projektet:
– I designarbejdet er alle muligheder blevet lagt på bordet, vurderet og testet. Vi har optimeret og finpudset i alle detaljer – også de mindst oplagte. Der har været feedback fra alle stakeholders – og det er ikke altid uden friktion. Men det er sådan, vi kommer frem til noget, der virker, siger chefdesigneren fra OSK Design.
Kattegatfærgerne, som blev præsenteret i juli 2025, har allerede tiltrukket sig opmærksomhed fra aktører i og uden for Europa.
– Det er første gang, nogen uden for de to store hurtigfærgeværfter har fået lov til at designe noget i den her størrelsesorden med eldrift. Det betyder rigtig meget for os, siger Anders Ørgård.
Kristian Lind fremhæver, at interessen fra markedet ikke kommer på grund af én særlig løsning, men fordi projektet viser, at det kan lade sig gøre.
– Vi skubber grænser hele tiden i alt hvad vi laver. Eller i det meste af det, vi laver. Det er det, der driver vores arbejde og vores motivation som skibsdesignere, siger han.
Molslinjens fuldelektriske Kattegatfærger (2027/28)
- Rederi: Molslinjen
- Design og strategi: OSK Design/Molslinjen
- Bygges af: Incat, Tasmanien, til levering i 2027/2028
- Drift: Fuldelektrisk (batteri), dieselmotor som backup
- Længde: 129 meter
- Bredde: 30,5 meter
- Kapacitet: 1.483 passagerer, 500 personbiler
- Batterivægt: Ca. 200 ton
- Batterikapacitet: Ca. 45 MWh
- Fremdrift: Otte waterjets, otte elmotorer
- Driftstid pr. opladning: Dimensioneret specifikt til Kattegat-ruten
- Særlige forhold: Designet efter lokale vejr- og bølgeforhold